شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه
توسط تیم علم ویرا
8 آبان 2

شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه

مناسب‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که دانشجویان را به تحصیل در روسیه ترغیب نموده است. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه و هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه در بهترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با سایر نقاط جهان ارزان‌تر است. با این وجود کیفیت آموزش همچنان بالاست و مدارک تحصیلی روسیه اعتبار جهانی دارند. در این مقاله از اپلای علم ویرا تلاش شده به ذکر جزئیات درباره هزینه تحصیل در روسیه پرداخته شود.

تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه

به‌طورکلی باید گفت که تحصیل در کشور روسیه مانند آلمان رایگان نیست و متقاضیان باید شهریه دانشگاه و هزینه‌های جانبی آن را پرداخت نمایند. البته شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه است. کشور پهناور روسیه با ایجاد زیر ساخت‌های تحصیلی مناسب توانسته نظر بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این کشور را به خود جلب نماید. بر خلاف دیگر کشورها روسیه جهت تحصیل پزشکی شرط معدل را مدنظر  قرار نمی‌دهد. در نتیجه متقاضیان می‌توانند با معدل ۱۲ نیز در دانشگاه های روسیه مشغول تحصیل شوند.

لازم به ذکر است تحصیل پزشکی در روسیه هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. البته به‌خاطر داشته باشید متقاضیانی که قصد دارند بعد از فارغ‌التحصیلی اقامت دائم در این کشور داشته باشند بهتر است به زبان روسی تحصیل کنند. تحصیل به زبان روسیه علاوه بر کاهش هزینه تحصیل پزشکی در روسیه موجب می‌شود که شما پس از فارغ‌التحصیلی‌تان بتوانید در این کشور مشغول به کار شوید و ویزا تحصیلی خود را به ویزا کاری تبدیل کنید.

شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه؛ شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در این کشور را دارند باید از شرایط تحصیل پزشکی در روسیه آگاهی لازم را به دست آورند. به‌خاطر داشته باشید اولین شرط تحصیل پزشکی در روسیه قبولی در آزمون ورودی دانشگاه موردنظر متقاضی است. آزمون ورودی پزشکی در روسیه هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. همان‌طور که گفته شد شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه در مقایسه با دیگر کشورها مناسب‌تر است. متقاضیان باید بدانند که برای شرکت در این آزمون باید دارای مدرک دیپلم ۱۲ ساله باشند و یا دوره‌های پیش پزشکی را گذرانده باشند.

دوره‌های پیش پزشکی در روسیه شامل دروس زیست‌شناسی، علوم فیزیک، شیمی و زبان است که متقاضیان باید در این دروس نمره قبولی را کسب نموده باشند. لازم به ذکر است متقاضیان جهت کسب نمره قبولی در آزمون ورودی باید آمادگی‌های لازم را کسب کرده باشند. کشور روسیه دوره‌هایی را تحت عنوان دوره‌های پادفک برای دانشجویان قرار داده است تا با شرکت در این دوره‌ها، آمادگی بیشتری را جهت شرکت در آزمون ورودی پیدا نمایند. متقاضیان بعد از قبولی در این آزمون می‌توانند با کمترین هزینه تحصیل پزشکی در روسیه و یا دندانپزشکی تحصیل کنند.

مزایای تحصیل پزشکی در روسیه

همان‌طور که بیان شد به دلیل مناسب‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در روسیه هر ساله افراد بسیار زیادی برای مهاجرت به کشور روسیه اقدام می‌کنند که اکثر آن‌ها دارای ویزای تحصیلی هستند. افزایش تعداد مهاجران تحصیلی نشانه مناسب‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه و مزایای بسیار زیاد تحصیل پزشکی در روسیه است. برخی از مزایای تحصیل پزشکی در روسیه به شرح زیر هستند.

  • کیفیت بالای آموزش و داشتن امکانات رفاهی عالی
  • اعتبار بین‌المللی مدارک دانشگاه‌های روسیه
  • هزینه تحصیل پزشکی در روسیه بسیار ارزان است
  • پذیرش و دریافت ویزا با کمترین مشکل
  • چندملیتی بودن کشور روسیه و داشتن محیط امن
  • ارائه رشته‌های پزشکی به زبان انگلیسی و روسی
  • عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی
  • تجربه زندگی هیجان‌انگیز در روسیه با داشتن برنامه‌های مختلف

تحصیل پزشکی در روسیه بدون آزمون

تحصیل پزشکی در روسیه بدون آزمون

اکثر دانشگاه‌های روسیه جهت‌پذیرش و ثبت نام دانشجو آزمون ورودی برگزار می‌نمایند که معمولاً مدرک این دانشگاه‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت و دیگر کشورهای دنیا است. لازم به ذکر است با وجود مناسب‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه برخی از دانشگاه‌ها هم به‌صورت بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کنند که البته بسیار محدود هستند و مدرک آن‌ها در سطح جهان مورد تأیید نیست.

دانشگاه سن ‌پترزبورگ یکی از دانشگاه های معتبر روسیه است که امکان تحصیل پزشکی بدون آزمون را هم فراهم نموده است. داوطلبان جهت قبولی در این دانشگاه به‌صورت بدون آزمون باید معدل بالای 18 و مدرک زبان روسی B2 را کسب نموده باشند.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

به‌طورکلی باید گفت که هزینه‌های زندگی در کشور روسیه برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است و باید از آن و شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه آگاهی داشته باشند. هزینه‌های اسکان در روسیه برای دانشجویان بین ۸ تا ۶۰۰ دلار به‌صورت ماهیانه است. البته  توجه داشته باشید که این مبلغ به عوامل مختلفی مثل محل خوابگاه، آپارتمان و… بستگی دارد. هزینه بیمه درمانی دانشجویان هم در روسیه ۶۰ تا ۱۸۰ دلار به‌صورت سالیانه است.

هزینه های خوراک در روسیه نیز برای یک دانشجو ۶۵ دلار به‌صورت ماهیانه است. البته تمامی این هزینه‌ها به نوع و سبک زندگی دانشجویان هم‌بستگی دارد. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در واقع به نوع رشته و دانشگاه محل تحصیلتان بستگی دارد. میانگین هزینه تحصیل پزشکی در روسیه 6000 دلار به بالا در سال است. هزینه تحصیل در روسیه پزشکی برای سال تحصیلی 2023-2024 در دانشگاه های مورد تأیید ایران به این صورت است:

  • شهریه پزشکی روسیه دانشگاه لومونسف مسکو – 526 هزار روبل در سال
  • شهریه پزشکی روسیه دانشگاه پیراگوا مسکو 500 هزار روبل در سال
  • شهریه پزشکی دانشگاه ملی سن‌پترزبورگ 446 هزار روبل در سال.
  • هزینه تحصیل در روسیه پزشکی دانشگاه پاولوف 330 هزار روبل در سال
  • شهریه پزشکی روسیه دانشگاه فدرال کازان 384 هزار روبل در سال
  • هزینه تحصیل پزشکی روسیه دانشگاه نووسیبیرسک 6500 دلار

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه

همان‌طور که بیان شد برخی از دانشگاه‌های روسیه، دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند که داشتن مدرک زبان IELTS یا TOFEL هنگام ارسال درخواست لازم است. با وجود مناسب‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه برای تحصیل دندان‌پزشکی در روسیه داشتن مدرک دیپلم دبیرستان لازم است. به‌خاطر داشته باشید که در ابتدا یک دوره پادفک زبان روسی جهت آمادگی برای ورود به دانشگاه ارائه می‌شود. بعد از گذراندن این دوره باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نمایید و در صورت قبولی در این آزمون می‌توانید به دانشگاه موردنظر وارد شوید.

توجه داشته باشید که در برخی از دانشگاه‌های روسیه می‌توانید بدون آزمون وارد دانشگاه شوید؛ اما دانشگاه‌هایی که رشته دندانپزشکی آن‌ها مورد تأیید ایران است باید حتماً در آزمون ورودی شرکت نمایند. در روسیه شرط معدل و گپ تحصیلی برای دانشگاه‌های این کشور وجود ندارد؛ یعنی مهم نیست در چه سالی تحصیلات قبلی خود را به پایان رسانده‌اید.

شهریه دندانپزشکی در روسیه

شهریه دندانپزشکی در روسیه

پایین‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در روسیه است. البته لازم به ذکر است هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه به دانشگاه، کیفیت اساتید و محتوای دوره‌ها نیز بستگی دارد. همچنین شهریه یک سال تحصیلی از ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار آمریکا متغیر است. به‌خاطر داشته باشید که شهریه دندانپزشکی در روسیه باتوجه‌به دانشگاه و زبان موردنظر مختلف است.

به‌طورکلی باید گفت که شهریه رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های مسکو گران‌تر از دیگر شهرهای روسیه است. همچنین فراموش نکنید که هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان انگلیسی از زبان روسی گران‌تر است. توجه داشته باشید که در بین دانشگاه‌های مورد تأیید ایران دانشگاه فدرال کازان به زبان روسی (حدود ۸۵ میلیون تومان در سال) کمترین و دندانپزشکی رودن کازان به زبان انگلیسی (سالی حدود ۲۸۵ میلیون تومان) بیشترین مقدار شهریه را به خود اختصاص داده‌اند. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه و شهریه دندانپزشکی در روسیه اصولاً به روبل و برای یک سال تحصیلی مشخص می‌شود. هزینه تحصیل در روسیه دندانپزشکی در سال 2023- 2024 در دانشگاه های مورد تأیید ایران به شرح زیر است:

  • شهریه دندانپزشکی روسیه دانشگاه سماشکو مسکو 580 هزار روبل در سال
  • شهریه دندانپزشکی روسیه دانشگاه پیراگوا مسکو 500 هزار روبل در سال
  • هزینه تحصیل در روسیه دندانپزشکی پاولوف 387 هزار روبل در سال
  • شهریه دندانپزشکی روسیه ملی سن‌پترزبورگ 418 هزار روبل در سال
  • هزینه تحصیل روسیه دندانپزشکی فدرال کازان 384 هزار روبل در سال

شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه؛ مزایای تحصیل رشته دندانپزشکی در روسیه

همان‌طور که بیان شد روش پذیرش و دریافت ویزا برای دانشجویان بین‌المللی روسیه در مقایسه با دیگر کشورها بسیار آسان‌تر است. دانشجویان احتیاجی به شرکت در آزمون ورودی جهت‌پذیرش در دانشکده‌های دندانپزشکی ندارند. آموزش در کالج‌ها و دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه دارای کیفیت بسیار بالایی است و این دانشگاه‌ها در سطح بین‌الملل از اعتبار بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد که یک مزیت بسیار بزرگ برای دانشجویان خارجی است. پایین‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه یکی دیگر از علت‌های قانع‌کننده جهت تحصیل این رشته در کشور روسیه است.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه و تحصیل دندانپزشکی در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی و شهروندان این کشور تفاوت زیادی ندارد؛ اما در دیگر کشورهای اروپایی هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی بیشتر است. کیفیت بالای آموزش و هزینه پایین موجب جذابیت این رشته تحصیلی در روسیه شده است. مدارک دندانپزشکی صادر شده از دانشگاه‌های این کشور توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)، یونسکو UNESCO، MCI و سایر سازمان‌های بین‌المللی مورد تأیید است. محیط تحصیلی امن بین‌المللی از دیگر مزایای تحصیل دندانپزشکی در روسیه است.

بورسیه و فاند مخصوص دانشجویان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه 2023

با وجود مناسب‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه هر ساله تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین‌الملل از بورسیه و فاند مخصوص دانشجویان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه استفاده می‌کنند. در سال گذشته حدود 15000 دانشجو از این سهمیه استفاده نمودند. لازم به ذکر است که دانشجویان بورسیه شده از پرداخت شهریه، هزینه اقامت و بسیاری از هزینه های دیگر معاف هستند.

البته امکان دارد بسته به نوع بورسیه و یا فاند شرایط پرداخت هزینه‌ها توسط منبع ارائه‌دهنده بورس متفاوت باشد و مرکز بورسیه کننده تنها پرداخت بخشی از هزینه‌های تحصیل را تقبل کند. بعضی از بورسیه‌های دولتی این کشور 80 و یا 90 درصد هزینه‌های تحصیل را می‌پردازند. این یعنی دانشجویان کافی است 10 تا 20 درصد از کل هزینه‌های تحصیل را پرداخت کنند.

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه با استفاده از انواع بورس موجود

اگر با شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه و شرایط پذیرش بورسیه موردنظرتان آشنا باشید و تمامی اولویت‌های پذیرش را به‌خوبی رعایت نمایید قطعاً قبول خواهید شد. بورسیه‌های تحصیلی در روسیه شرایط مساعدی برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی به همراه خواهند داشت. برای مثال با استفاده از بورسیه شما بیمه درمانی خواهید شد و به طور کامل خواهید توانست از خدمات درمانی استفاده نمایید.

دوره‌های پزشکی و دندان برای دانشجویان بورسیه شده اصولاً به دو زبان انگلیسی و روسی تدریس می‌شوند. همچنین استانداردهای آموزشی با کیفیتی برای دانشجویان بورسیه شده در نظر گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب شما خواهید توانست بدون فشارهای مالی و مناسب‌ترین شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه فارغ‌التحصیل شوید و حرفه پزشکی را با موفقیت و رزومه‌ای قوی آغاز نمایید.

دانشگاه های پزشکی روسیه مورد تأیید وزارت بهداشت ایران

با وجود مناسب‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه باید توجه داشته باشید که تمام دانشگاه‌های پزشکی روسیه مورد تأیید وزارت بهداشت ایران نیستند. دانشگاه‌های مورد تأیید ایران که دارای مناسب‌ترین هزینه تحصیل پزشکی در روسیه هستند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه دولتی پزشکی و دندانپزشکی اودوکیمووا مسکو
  • دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو
  • دانشگاه دولتی نوبوسیبیرسک
  • دانشگاه پالوف سن‌پترزبورگ
  • دانشگاه فدرال کازان

شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه

علاوه بر پایین‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه مهم‌ترین شرط ورود به روسیه و ثبت نام در دانشگاه دریافت ویزای تحصیلی از سفارت است. داوطلبان پس از قبولی در دانشگاه و دریافت دعوت‌نامه رسمی باید به سفارت مراجعه کنند و با ارائه مدارک لازم و انجام مصاحبه ویزای خود را دریافت کنند. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی به شرح زیر است.

  • گواهی پذیرش در دانشگاه
  • دعوت‌نامه رسمی از سوی دانشگاه
  • مدارک شناسایی
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • عکس
  • نامه سلامت (عدم ابتلا به ایدز)

جمع‌بندی

به‌طورکلی و باتوجه‌به آمارهای ارائه شده سازمان سنجش و شواهد بسیاری که در اطرافمان دیده‌ایم به دلیل پایین‌بودن شهریه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه افراد زیادی متقاضی تحصیل در این کشور هستند. این موضوع باعث ایجاد رقابت بسیار زیادی در بین داوطلبین شده است. قطعاً ظرفیت کافی برای همگان در جهت رسیدن به خواسته‌هایشان وجود ندارد.

یکی از راه‌های رسیدن به این هدف تحصیل در خارج از کشور است که کشورهای زیادی را می‌توانید به‌عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی انتخاب نمایید. مناسب‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در روسیه سبب شده این کشور به یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل پزشکی تبدیل شود. در این مقاله سعی شد به طور کامل  هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه و پزشکی مورد بررسی قرار گیرد امیدواریم مفید فایده واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به روسیه می‌توانید با وب‌سایت https://apply.elmevira.com/ مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برچسب ها
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون