تحصیل در قبرس
توسط تیم علم ویرا
8 تیر 0

تحصیل در قبرس | مهاجرت تحصیلی به قبرس 2024

تحصیل در قبرس | مهاجرت تحصیلی به قبرس 2024

پایتخت : نیکوزیا

تحصیل در قبرس | مهاجرت تحصیلی به قبرس 2024

هزینه مقطع کارشناسی

3000 الی 9000 یورو

تحصیل در قبرس | مهاجرت تحصیلی به قبرس 2024

مقاطع: کارشناسی ،کارشناسی ارشد،دکترا

تحصیل در قبرس | مهاجرت تحصیلی به قبرس 2024

هزینه مقطع کارشناسی ارشد

3000 الی 13000 یورو

تحصیل در قبرس | مهاجرت تحصیلی به قبرس 2024

زبان تدریس: انگلیسی و یونانی

تحصیل در قبرس | مهاجرت تحصیلی به قبرس 2024

هزینه مقطع دکترا

13000 الی 15000 یورو

قبرس به‌عنوان یکی از کشورهای‌ جزیره‌ای است که در شرق مدیترانه قرار دارد. برخی از دانشجویان بین‌المللی تحصیل در قبرس را انتخاب می‌کنند؛ زیرا مهاجرت تحصیلی به قبرس مزیت‌هایی دارد. در حال حاضر حدود 55 هزار دانشجو در قبرس مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 10 هزار نفر دانشجوی خارجی (غیراروپایی) هستند. در چند سال اخیر تحصیل پزشکی در قبرس نیز محبوبیت زیادی در بین دانشجویان بین‌المللی یافته است.

قبرس یک کشور دوقسمتی است که ممکن است دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در این کشور دچار سردرگمی شوند. قبل از صحبت درباره تحصیل در قبرس ابتدا به اطلاعاتی درباره تقسیم‌بند‌ی‌های سیاسی و جغرافیایی این کشور می‌پردازیم. مؤسسه مهاجرتی علم ویرا تلاش می‌کند تا با ارائه اطلاعاتی جامع در زمینه مهاجرت تحصیلی به متقاضیان عزیز کمک کند تا بهترین راه را انتخاب کنند.

تحصیل در قبرس

تحصیل در قبرس؛ قبرس شمالی، قبرس جنوبی

کشور قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. قبرس شمالی تحت حاکمیت و وابسته به ترکیه است و اغلب مردم مسلمان بوده و به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. از طرف دیگر ساکنان قبرس جنوبی که قبرس اروپایی هم نامیده می‌شود اغلب مسیحی هستند و زبان رسمی مردم یونانی است. نکته جالب اینکه پایتخت قبرس یعنی شهر نیکوزیا هم شامل دو بخش شمالی و جنوبی است. در قبرس شمالی 25 دانشگاه و کالج وجود دارد و تعداد دانشگاه‌ها وکالج‌های قبرس جنوبی 15 عدد است که دانشجویان متقاضی تحصیل در قبرس می‌توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند.

مزایای تحصیل در قبرس

به دلیل مزایای تحصیلی متعدد، مهاجرت تحصیلی به قبرس در بین دانشجویان سطح متوسط مالی افزایش‌یافته است. در ادامه مهم‌ترین مزایای تحصیل در کشور قبرس را بررسی می‌کنیم.

1. هزینه تحصیل و زندگی مناسب

در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی هزینه تحصیل در جزیره قبرس بسیار مناسب است. شهریه مناسب دانشگاه‌ها و کالج‌های قبرس موجب شده است تا بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با وضعیت مالی متوسط بتوانند در این کشور تحصیل کنند. همچنین هزینه زندگی در قبرس مقرون‎به‌صرفه است. واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه و واحد پول قبرس جنوبی یورو است؛ ولی ارزهای یورو، لیر و دلار در هر دو بخش رایج است.

2. عدم محدودیت سنی

محدودیت سنی گزینه‌ای است که دانشجویان بین‌المللی برای ورود به بسیاری از دانشگاه‌های جهان با آن روبرو می‌شوند. یکی از مزایای تحصیل در قبرس این است که برای اخذ ویزای تحصیلی تا 35 سالگی هیچ مشکلی وجود ندارد. البته بعد از این سن هم می‌توان برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کرد؛ ولی باید بتوانید آفیسر را متقاعد کنید که هدف شما تنها ادامه تحصیل است.

3. گپ تحصیلی

یکی دیگر از موانع پیش روی دانشجویان بین‌المللی وجود گپ تحصیلی است. نداشتن گپ تحصیلی در رزومه شما یک مزیت بسیار عالی است؛ ولی برای مهاجرت تحصیلی به قبرس وجود گپ تحصیلی چندساله مانعی برای اخذ پذیرش نیست.

4. اخذ پذیرش تحصیلی آسان

در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای مهاجرت تحصیلی به قبرس مراحل اخذ پذیرش تحصیلی دشوار نیست. برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌های قبرس شمالی دانشجویان الزامی برای اخذ ویزا ندارند و ارائه نامه پذیرش دانشگاه کافی است.

5. مزایای تحصیل در قبرس؛ بورسیه‌های تحصیل در قبرس

برخی دانشگاه‌های قبرس شمالی و جنوبی به دانشجویان خارجی بورسیه اعطا می‌کنند‌. عملکرد مناسب تحصیلی، رزومه قوی، موفقیت‌های علمی و پژوهشی از فاکتورهایی هستند که اخذ بورسیه تحصیلی را آسان می‌کند. دانشجویان واجد شرایط با گرفتن بورسیه می‌توانند هزینه‌های تحصیلی خود را به میزان زیادی کاهش دهند.

6. امکان کار در زمان تحصیل در قبرس

دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در کشور قبرس مجوز 20 ساعت کار در هفته دارند. دانشجویان بعد از اقامت ۶ ماهه در قبرس می‌توانند به یک کار پاره‌وقت مشغول شوند. به‌این‌ترتیب دانشجویان خارجی می‌توانند با کار در حین تحصیل بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنند.

مهاجرت تحصیلی به قبرس؛ مقاطع تحصیلی کشور قبرس

تحصیل در قبرس از 6 سالگی شروع می‌شود و دانش‌آموزان در 18 سالگی تحصیلات دوره متوسطه خود را به پایان می‌رسانند. زبان تحصیل در مدارس قبرس شمالی ترکی و در قبرس جنوبی یونانی است. مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های قبرس شامل دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. در ادامه هر کدام از مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های این کشور را بررسی می‌کنیم.

مهاجرت تحصیلی به قبرس

1. مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در قبرس 4 سال است و برای ادامه تحصیل در دوره لیسانس باید مدرک دیپلم داشته باشید. تحصیل در قبرس بدون داشتن مدرک بین‌المللی زبان نیز امکان‌پذیر است؛ ولی درصورتی‌که دانشگاه مدرک زبان بخواهد متقاضی باید آیلتس 5.5 یا 6 داشته باشد؛ اگر دانشجو فاقد مدرک زبان باشد ابتدا در دانشگاه تعیین سطح شده و بر اساس نیاز در دوره‌های زبان دانشگاه شرکت می‌کند. بعد از پایان دوره و کسب گواهینامه وارد دانشگاه می‌شود.

2. مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد 2-1 سال طول می‌کشد. در این دوره مانند تمام دانشگاه‌های جهان، دانشجویان باید پایان‌نامه خود را ارائه دهند. در این مقطع دانشجو می‌تواند با شرط داشتن آیلتس 6 و موفقیت‌های تحصیلی یا علمی قابل‌توجه بورسیه دریافت کند. برای ورود به این دوره داشتن مدرک کارشناسی الزامی است.

3. تحصیل در قبرس؛ مقطع دکترا

طول دوره تحصیل دکترا در قبرس 5-3 سال است. برای تحصیل در مقطع دکترا داشتن مدرک کارشناسی ارشد و آیلتس 7 ضروری است. دانشجویان مقطع دکترا به تحقیق و پژوهش در زمینه موضوع رساله خود می‌پردازند.

دانشگاه‌های قبرس

همان‌طور که قبلاً گفتیم جزیره کوچک قبرس به دو بخش قبرس شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. در هر بخش دانشگاه‌های مختلف پذیرای دانشجویان خارجی هستند. در ادامه تحصیل در قبرس دانشگاه‌های قبرس شمالی و قبرس جنوبی را معرفی می‌کنیم.

مهاجرت تحصیلی به قبرس؛ دانشگاه‌های قبرس شمالی

در سال‌های اخیر دانشگاه‌های قبرس شمالی به دلیل هزینه تحصیلی پایین و اعتبار مدرک توانسته‌اند دانشجویانی از کشورهای دیگر و حتی ترکیه به خود جذب کنند. برخی از بهترین دانشگاه‌های قبرس شمالی عبارت‌اند از:

1. دانشگاه خاور نزدیک

در ادامه مبحث تحصیل در قبرس باید گفت که دانشگاه خاور نزدیک در شهر لفکوسا در مرکز قبرس شمالی قرار دارد. این دانشگاه از سال 1988 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر با 26000 دانشجو رتبه دوم دانشگاه‌های قبرس شمالی را در اختیار دارد. زبان تحصیلی در این دانشگاه ترکی و انگلیسی است.

2. دانشگاه آمریکایی گیرنه

این دانشگاه قدیمی و معتبر در سال 1985 تأسیس شد و در حال حاضر 18000 دانشجو دارد. دانشگاه گیرنه در رشته‌های مدیریتی دارای اعتبار بین‌المللی است و نظام آموزشی به سبک آمریکایی از دلایل محبوبیت این دانشگاه است. همچنین وجود برنامه تبادل برون‌مرزی دانشجو از دلایل دیگر ادامه تحصیل در قبرس در دانشگاه گیرنه است.

3. دانشگاه مدیترانه شرقی

یکی از بهترین دانشگاه‌های قبرس شمالی از سال 1979 تاکنون دانشگاه مدیترانه شرقی است. این دانشگاه دولتی و قدیمی قبرس شمالی در شهر فاماگوستا قرار دارد و با داشتن 22000 دانشجو در رشته‌های مختلف دارای اعتبار زیادی است. زبان تحصیل در این دانشگاه نیز ترکی و انگلیسی است.

3. دانشگاه بهداشت و علوم اجتماعی قبرس

در سال 2016 در شهر مورفو گوزل یورت دانشگاه بهداشت و علوم اجتماعی قبرس شروع به کار کرد. گرچه در این دانشگاه رشته‌های زیادی ارائه نمی‌شود؛ ولی دانشگاه توانسته با تمرکز بر کادر علمی و رشته‌های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی در بین دانشگاه‌های برتر قبرس شمالی قرار گیرد. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان خارجی تحصیل در قبرس برای رشته پزشکی را انتخاب می‌کنند.

برخی دیگر از دانشگاه‌های قبرس شمالی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه بین‌المللی قبرس
  • دانشگاه هنر و طراحی‌های خلاق آرکین
  • دانشگاه اروپایی لفکه
  • دانشگاه آداکنت
  • پردیس آموزشی پژوهشی دانشگاه فنی
  • دانشگاه بین‌المللی قبرس

مهاجرت تحصیلی به قبرس؛ دانشگاه‌های قبرس جنوبی

در قبرس جنوبی معروف به قبرس اروپایی حدود 15 دانشگاه و کالج وجود دارد. این دانشگاه‌ها به دلیل قرارگیری در اروپا از سیستم تحصیلی و آموزشی اروپا پیروی می‌کنند. به همین دلیل تلاش می‌کنند تا خود را با سطح استانداردهای اروپایی همگام کنند. درنتیجه گروه دیگری از دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه‌ها را برای تحصیل در قبرس انتخاب می‌کنند. زبان تحصیل در دانشگاه‌های قبرس جنوبی انگلیسی و یونانی است. برخی از دانشگاه‌های برتر قبرس جنوبی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه آزاد قبرس
  • دانشگاه فردریک
  • دانشگاه اروپایی قبرس
  • دانشگاه تکنولوژی لیماسول
  • دانشگاه علوم قبرس
  • دانشگاه بریتانیایی نیکوزیا
  • دانشگاه کرینیا
مهاجرت تحصیلی به قبرس

رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار در قبرس

برای تحصیل در قبرس در هرکدام از مقاطع تحصیلی رشته‌های مختلفی ارائه می‌شود. رشته‌های پرطرف‌دار در مقاطع مختلف عبارت‌اند از:

  • مقطع کارشناسی: رشته‌های پرطرفدار در مقطع کارشناسی شامل حقوق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی، مدیریت، علوم اجتماعی، بازاریابی و حسابداری است.
  • دوره کارشناسی ارشد: در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مدیریت، مهندسی، هنر، گردشگری، علوم اجتماعی و فناوری اطلاعات طرف‌داران زیادی دارد.
  • مقطع دکترا: رشته‌هایی که در مقطع دکترا طرف‌داران زیادی دارند شامل رشته‌های مدیریت مالی، جهانگردی، علوم آموزشی، فیزیک، ریاضیات و رشته‌های پزشکی است.

اعتبار مدرک دانشگاه ‌های قبرس

بسیاری از دانشگاه‌ های قبرس دارای تأییدیه اروپا و ترکیه هستند. اغلب دانشگاه‌های قبرس شمال با اخذ تأییدیه‌های اروپایی شرایطی را فراهم کرده‌اند تا دانشجویان واجد شرایط بتوانند واحدهای سال آخر خود را در کشورهای ایتالیا یا انگلستان بگذرانند؛ به‌عنوان مثال دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه بین‌المللی قبرس می‌توانند تحصیلات خود را در دانشگاه تور ورگاتا در ایتالیا ادامه دهند.

تحصیل پزشکی در قبرس

به دلیل اعتبار بین‌المللی و قدمت دانشگاه‌های قبرس و از طرف دیگر همکاری مستقیم دانشگاه‌های قبرس شمالی با دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، تحصیل پزشکی در این کشور متقاضیان بیشتری دارد. تحصیل پزشکی در قبرس (اغلب دانشگاه‌ها) به زبان انگلیسی است و باید متقاضیان به زبان انگلیسی کاملاً مسلط باشند. دانشگاه مدیترانه شرقی یکی از دانشگاه‌های معروف قبرس شمالی است و دانشکده پزشکی آن دو رشته مقطع کارشناسی پزشکی خود را به‌صورت مشترک با دو دانشگاه مرمره ترکیه و علوم پزشکی ایران ارائه می‌دهد. علاوه بر این مدارک پزشکی دانشگاه قبرس واقع در قبرس جنوبی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است.

هزینه تحصیل پزشکی در قبرس

دانشجویانی که برای تحصیل در قبرس در رشته پزشکی عازم این کشور می‌شوند می‌دانند که هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی نسبت به رشته‌های غیرپزشکی بالاتر است. شهریه تحصیلی رشته‌های پزشکی بر اساس دانشگاه و شاخه پزشکی متفاوت است. هزینه‌های دوره‌های پزشکی عبارت‌اند از:

  • هزینه تحصیل پزشکی در قبرس شمالی: حدود 21000 دلار در سال
  • شهریه تحصیل داروسازی : حدود 16000 دلار در سال

تحصیل پزشکی در دانشگاه مدیترانه شرقی با رزومه عالی مشمول بورسیه تحصیلی 25-50 درصد می‌شود. همچنین شهریه تحصیل پزشکی در دانشگاه نیکوزیا برای 3 سال اول 18 هزار یورو و 3 سال بعدی برابر 22000 یورو در سال است.

هزینه تحصیل در قبرس

یکی از مزایای تحصیل در جزیره قبرس هزینه‌های تحصیلی کمتر در مقایسه با کشورهای اروپایی و حتی ترکیه است. شهریه تحصیل در قبرس بر اساس نوع رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. در ادامه به هزینه تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاه‌های قبرس می‌پردازیم.

  • دوره کارشناسی: هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در قبرس 9000-3000 یورو است.
  • مقطع کارشناسی ارشد: شهریه تحصیلی دوره کارشناسی ارشد 13000-3000 یورو است.
  • هزینه مقطع دکترا: برای تحصیل در مقطع دکترا دانشجویان باید هزینه 15000-13000 یورو بپردازند.
شرایط زندگی و تحصیل در قبرس

شرایط زندگی و تحصیل در قبرس

کشور قبرس با داشتن امنیت بالا، هزینه‌های مناسب زندگی و تحصیل و شرایط مطلوب اجتماعی یکی از مقاصد دانشجویان بین‌المللی است. مهاجرت تحصیلی به قبرس برای دانشجویانی که از نظر مالی شرایط عالی ندارند گزینه‌ای مناسب است. این دانشجویان با هزینه کم می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های قبرس تحصیل کنند تا از این طریق راه خود را به سوی دانشگاه‌های اروپا باز کنند.

قبرس با داشتن سیستم دانشگاهی معتبر و منسجم و پیروی از استانداردهای آموزشی مدرن تلاش می‌کند دانشجویان بین‌المللی بیشتری را به خود جذب کند. ارائه بسیاری از دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی فرصتی عالی برای دانشجویان خارجی است.

تحصیل در قبرس؛ خوابگاه‌های دانشجویی در قبرس

یکی دیگر از امکاناتی که دانشگاه‌های قبرس برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند خوابگاه‌های دانشجویی مجهز و استاندارد است. این خوابگاه‌ها در محوطه دانشگاه‌ها قرار دارند تا دانشجویان بتوانند مسیر بین دانشگاه و خوابگاه را به‌راحتی طی کنند. بهره‌مندی از اینترنت، تلفن، تلویزیون، آشپزخانه‌های مجهز، سرویس‌های بهداشتی و خدمات نظافت بخشی از امکانات خوابگاه‌ها هستند.

مدارک اخذ پذیرش تحصیلی

متقاضیان تحصیل در قبرس باید قبل از مهاجرت تحصیلی به قبرس دانشگاه و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. سپس با آماده کردن مدارک زیر از دانشگاه مورد نظر پذیرش تحصیلی بگیرند. مدارک مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش تحصیلی
  • مدارک شناسایی و هویتی با ترجمه رسمی و مهر دادگستری
  • آخرین مدارک تحصیلی همراه با ریزنمرات با ترجمه رسمی و مهر دادگستری
  • پاسپورت با حداقل اعتبار لازم
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی، آزمایش هپاتیت و ایدز
  • رزومه علمی و انگیزه‌نامه
  • 2 عدد توصیه‌نامه برای مقاطع ارشد و دکترا
  • یک قطعه عکس
  • مدرک عدم سوءپیشینه
  • گواهی پرداخت هزینه بررسی مدارک
مدارک اخذ ویزای تحصیلی قبرس

مدارک اخذ ویزای تحصیلی قبرس

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به قبرس بعد از دریافت تأییدیه پذیرش تحصیل در قبرس باید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنند. البته دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی به ویزا نیاز ندارند؛ ولی به‌طور کلی مدارک اخذ ویزای تحصیلی عبارت‌اند از:

  • مدرک تأیید پذیرش تحصیلی
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • مدارک شناسایی و هویتی با ترجمه رسمی برای تحصیل در قبرس
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات با ترجمه رسمی
  • پاسپورت با حداقل اعتبار لازم
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • 4 قطعه عکس در اندازه پاسپورتی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدرک پرداخت هزینه بررسی مدارک

جمع‌بندی

قبرس یک کشور جزیره‌ای کوچک واقع در مدیترانه دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که به‌دنبال گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه هستند تحصیل در قبرس را انتخاب می‌کنند. فاکتورهایی همچون عدم محدودیت سنی، هزینه پایین تحصیل، عدم نیاز به مدرک بین‌المللی زبان، اعتبار مدرک دانشگاه‌های قبرس و… موجب شده تا بسیاری از دانشجویان مهاجرت تحصیلی به قبرس را برگزینند.

از طرف دیگر دانشگاه‌های پزشکی قبرس با وجود اینکه در مقایسه با دانشگاه‌های قدیمی و معتبر اروپایی قدمت کمی دارند؛ ولی مدرک آنان مورد تأیید و قبول مراکز پزشکی و دانشگاهی اروپا و ترکیه است. به همین دلیل بسیاری از طرف‌داران رشته‌های پزشکی برای تحصیل پزشکی در قبرس عازم این کشور می‌شوند.

مؤسسه مهاجرتی علم ویرا با سابقه درخشان در اجرای پرونده‌های مهاجرتی موفق نامی درخشان در عرصه مهاجرت است. علم ویرا با همراهی وکلا و مشاوران باتجربه خود بهترین مسیرهای رسیدن به یک مهاجرت قانونی را برای متقاضیان خود فراهم می‌کند. در همین راستا علم ویرا توانسته است این راه را برای هم‌وطنان آسان کرده و با ارائه جدیدترین قوانین و مشاوره‌های حقوقی مهاجرت آنها را در رسیدن به اهدافشان یاری کند. برای درخواست مشاوره رایگان به وب‌سایت علم ویرا مراجعه کنید.

تحصیل در خارج رویا نیست!

اگر شما هم دوست دارید در رشته مورد علاقتون، از جمله رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، آذربایجان و … تحصیل کنید، فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون