تحصیل در بلاروس
توسط تیم علم ویرا
3 اردیبهشت 1

تحصیل در بلاروس | مهاجرت تحصیلی به بلاروس 2024

299110_check_sign_icon

مهاجرت تحصیلی به بلاروس در یک نگاه

4509674

پایتخت : مینسک

dictionary_language_linguistic_english-512

زبان تدریس:  انگلیسی

z4-alphabet_education_blackboard_language-512

مقاطع: کارشناسی ،کارشناسی ارشد،دکترا

تحصیل در بلاروس | مهاجرت تحصیلی به بلاروس 2024

هزینه مهاجرت تحصیلی به بلاروس در یک نگاه

لیسانس

مقطع کارشناسی

3000 الی 3500 دلار

فوق لیسانس

مقطع کارشناسی ارشد

3500 الی 4000 دلار

دکترا

مقطع دکترا

4000 الی 4500 دلار

با افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی برخی از آنان تحصیل در بلاروس را به‌عنوان گزینه مطلوب خود انتخاب می‌کنند. بلاروس از کشورهای اروپایی و در جوار کشورهای لهستان، لیتوانی، روسیه و اکراین قرار دارد. مدرک تحصیلی بلاروس دارای اعتبار بین‌المللی است و در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت تحصیلی به بلاروس و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است.

تحصیل پزشکی در بلاروس فرصتی طلایی برای افرادی است که می‌خواهند با هزینه مقرون‌به‌صرفه در یک دانشگاه پزشکی اروپایی تحصیل هستند. از طرف دیگر علاوه بر زبان روسی امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بلاروس نیز وجود دارد که یک مزیت برای دانشجویان بین‌المللی است. همراه با علم ویرا تمام جوانب تحصیل در بلاروس را بررسی می‌کنیم.

مزایای تحصیل در بلاروس

یکی از ملاک‌های مهمی که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در خارج از کشور را دارند ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی کشورهای صنعتی با هزینه‌های پایین و اقتصادی است. بلاروس یکی از کشورهای صنعتی دنیا است و دانشگاه‌های این کشور در رنکینگ جهانی جایگاه خوبی دارند.

مهم‌ترین مزایای تحصیل در بلاروس عبارت‌اند از:

  • کیفیت آموزشی بالا مطابق با استانداردهای اروپا و جهان
  • امنیت بالای کشور بلاروس در جهان و عدم وجود تبعیض نژادی
  • هزینه تحصیلی پایین در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی
  • کیفیت بالای روابط علمی و سیاسی بلاروس در عرصه جهانی
  • شهرت جهانی در زمینه آموزش و تحقیقات علمی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک بین‌المللی زبان برای پذیرش و ویزای تحصیلی
  • پذیرش بدون آزمون تحصیل در بلاروس در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی
  • رشته‌ها و دروس مورد تأیید نهادهایی مانند EUROPEAN/ UNESCO/ WHO MCI COUNCIL در دانشگاه‌های بلاروس تدریس می‌شوند.
  • 20 دانشگاه بلاروس مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند.
مزایای تحصیل در بلاروس

تحصیل در بلاروس؛ نظام آموزشی بلاروس

مدارس بلاروس از یک سیستم تحصیلی بسیار پیشرفته برخوردار هستند. با وجود اختیاری بودن دوره مهدکودک بیش از 70% از خانواده‌های بلاروس کودکان خود را به مهدکودک می‌فرستند. کودکان از 6 سالگی وارد مدرسه می‌شوند و تحصیل ۹ساله دوره ابتدایی و متوسطه در این کشور اجباری است.

دروس دبیرستان‌های دوره دوم بلاروس تخصصی هستند و این دوره پیش آموزشی برای ورود به دانشگاه است. افرادی که قصد ورود به دانشگاه‌های معتبر بلاروس را دارند باید این دوره تحصیلی 4ساله را طی کنند. همانند تمام کشورهای جهان مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های بلاروس شامل دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

1. مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در بلاروس برای رشته‌های علوم‌انسانی مانند مدیریت، اقتصاد و رشته‌های فنی مهندسی 4 سال است؛ ولی دوره کارشناسی برای رشته‌های مهارتی و مهندسی مانند معماری، مهندسی عمران و طراحی مهندسی حدود 6 سال طول می‌کشد. مدرک تحصیلی تمام رشته‌های مقطع کارشناسی بلاروس مورد تأیید دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی است.

2. مقطع کارشناسی ارشد

بعد از پایان دوره لیسانس دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند برای ادامه تحصیل در بلاروس در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند. دانشجویان بین‌المللی متقاضی دوره کارشناسی ارشد باید علاوه بر مدرک دوره کارشناسی و ریزنمرات ویزای تحصیلی و پذیرش تحصیلی خود را نیز ارائه دهند.

دانشجویان خارجی که مدرک لیسانس خود را در کشوری غیر از بلاروس گرفته‌اند بعد از پذیرش در دوره ارشد و مهاجرت تحصیلی به بلاروس باید یک دوره تحصیلی دوساله را برای معادل‌سازی واحدهای درسی خود بگذرانند.

3. تحصیل در بلاروس؛ دوره دکترا

در مقطع دکترا اغلب دروس به زبان روسی ارائه می‌شوند و تنها برخی دروس به زبان انگلیسی هستند. دوره تحصیلی در مقطع دکترای بلاروس 4-3 سال طول می‌کشد. دانشجویان خارجی متقاضی مهاجرت تحصیلی به بلاروس  برای تحصیل در دوره دکترا در بلاروس باید به زبان روسی مسلط باشند. در غیر این صورت باید در یک دوره استاندارد آموزش زبان روسی شرکت کنند تا بتوانند در مقطع دکترا تحصیل کنند.

دوره پادفک برای تحصیل در بلاروس

دوره پادفک

سیستم آموزشی دانشگاه‌های بلاروس شبیه دانشگاه‌های روسیه است. یکی از نقاط اشتراک سیستم آموزشی دو کشور گذراندن دوره پادفک است. دوره پادفک برای آماده‌سازی دانشجویان خارجی قبل از آغاز تحصیل در بلاروس برگزار می‌شود. در این دوره دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه با گذراندن دوره پادفک زبان روسی را فرامی‌گیرند. هزینه این دوره 4000-2000 دلار است.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های بلاروس

به دلیل اینکه تحصیل در کشور بلاروس از نظر اقتصادی مناسب بوده و از کیفیت آموزشی استاندارد برخوردار است بسیاری از دانشجویان بین‌المللی مهاجرت تحصیلی به بلاروس را در گزینه‌های ادامه تحصیل خود قرار می‌دهند. نظام آموزشی بلاروس یکی از بهترین نظام‌های آموزشی شرق اروپا است. میانگین شهریه سالیانه تحصیل در بلاروس 3000-2500 دلار است که البته این رقم به نسبت رشته تحصیلی و مقطع آن متغیر است.

به‌عنوان‌مثال برای تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی، فناوری اطلاعات و حقوق شهریه بیشتری لازم است. از طرف دیگر برای اخذ پذیرش و قبولی در دانشگاه‌های بلاروس ارائه مدرک بین‌المللی زبان ضروری نیست و تسلط متقاضی به زبان انگلیسی کفایت می‌کند.

مهاجرت تحصیلی به بلاروس؛ برترین دانشگاه‌های بلاروس

بلاروس به‌عنوان یکی از کشورهای صنعتی اروپای شرقی تلاش می‌کند کیفیت آموزش عالی خود را در سطح استانداردهای جهانی افزایش دهد. به همین جهت سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای افزایش سطح اعتبار تحصیلات و جذب دانشجویان بین‌المللی انجام داده است. در ادامه مبحث تحصیل در بلاروس برترین دانشگاه‌های این کشور را معرفی می‌کنیم.

1. دانشگاه دولتی بلاروس

برای اطلاع دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور بلاروس باید گفت که دانشگاه دولتی بلاروس اولین دانشگاه دولتی این کشور است که در سال 1919 تأسیس و در سال 1921 رسماً افتتاح شد. این دانشگاه دولتی یکی از برترین مؤسسات آموزش عالی بلاروس است و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی را در مقاطع مختلف ارائه می‌دهد.

در دانشگاه دولتی بلاروس 10 مؤسسه آموزشی، 18 دانشکده و چندین مرکز تحقیقاتی وجود دارد. در پردیس شهر مینسک امکانات 11 خوابگاه دانشجویی، کتابخانه بنیادی BSU و امکانات تخصصی ورزشی وجود دارد.

2. دانشگاه پزشکی دولتی گرودنو

قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی بلاروس دانشگاه دولتی گرودنو است که اولین ریشه‌های حیات آن به سال 1775 برمی‌گردد. در حال حاضر این دانشگاه دارای 6 دانشکده در زمینه پزشکی مدرن و روان‌شناسی پزشکی است. برخی از رشته‌های پزشکی و روان‌شناسی دانشگاه پزشکی گرودنو عبارت‌اند از:

  • پزشکی اطفال
  • روان‌شناسی پزشکی
  • پزشکی عمومی
  • مطالعات تشخیصی
  • آموزش پیشرفته و بازآموزی

یکی از مزایای تحصیل پزشکی در بلاروس در دانشگاه پزشکی گرودنو این است که این دانشگاه ارائه‌دهنده برخی دوره‌های رقابتی بین دانشکده‌های پزشکی اروپا و روسیه است و پایبند استانداردهای آموزشی بین‌المللی است.

3. دانشگاه دولتی انفورماتیک و رادیو الکترونیک بلاروس

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل در بلاروس دانشگاه دولتی انفورماتیک است که دانشجویان را در زمینه‌های علوم کامپیوتر، الکترونیک رادیویی و مخابرات آموزش می‌دهد. دانشگاه دولتی انفورماتیک بلاروس دارای 6 دانشکده، یک دانشکده آمادگی پیش‌دانشگاهی یک دانشکده آموزش از راه دور و یک دانشکده نظامی است. در این دانشگاه تمام مقاطع تحصیلی به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت تدریس می‌شود.

سایر دانشگاه‌های برتر بلاروس عبارت‌اند از:

  • دانشگاه فنی ملی بلاروس
  • دانشگاه فناوری دولتی ویتبسک
  • دانشگاه پزشکی دولتی ویتبسک
  • دانشگاه ایالتی پلتسک
  • دانشگاه فنی دولتی برست
  • دانشگاه ایالتی فرانسیسک اسکورینا
  • دانشگاه یانکا کوپالا گرودنو
تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس

یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی به بلاروس تحصیل در رشته پزشکی است. زیرا ازیک‌طرف دانشگاه‌های پزشکی بلاروس دارای اعتبار بین‌المللی قابل‌توجه هستند و از طرف دیگر هزینه تحصیلی این رشته در بلاروس مناسب است. دوره پزشکی در بلاروس 6 سال و دوره دندانپزشکی 6-5 سال است.

به دلیل آنکه دوره‌های پزشکی تحصیل در بلاروس منطبق با اصول مدرن آموزشی هستند فارغ‌التحصیلان می‌توانند در عرصه علمی و مهارت موفقیت‌های زیادی کسب کنند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی بلاروس

به دلیل توجه زیاد به ساختار آموزشی به‌ویژه آموزش عالی کیفیت آموزشی رشته پزشکی در بلاروس از استانداردها و تجهیزات معتبر بین‌المللی پیروی می‌کند. موفق‌ترین دانشگاه‌های پزشکی بلاروس عبارت‌اند از:

  • دانشگاه پزشکی ایالتی گومل
  • دانشگاه ایالتی ویتبسک
  • دانشگاه پزشکی ایالتی بلاروس
  • دانشگاه پزشکی گرودنو

ساختار آموزشی تحصیل پزشکی در بلاروس

دانشجویان ملی و بین‌المللی متقاضی تحصیل در بلاروس در رشته پزشکی در یک دوره ۶ساله آموزش‌های پایه پزشکی را فرامی‌گیرند. ساختار آموزشی رشته پزشکی بلاروس به‌این‌ترتیب است:

  • در سه سال اول دانشجویان واحدهای درسی علوم پایه مانند زیست‌شناسی، شیمی، لاتین و فلسفه را فرامی‌گیرند.
  • در سه سال دوم دروس تخصصی ارائه شده و واحدهای عملی و کار در بیمارستان و کلینیک را آموزش می‌بینند.
  • علاوه بر دروس تخصصی، در طول تابستان آموزش‌های عملی را فرامی‌گیرند.
  • دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی یک سال به‌عنوان کارآموز زیر نظر پزشکان فعالیت می‌کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در بلاروس

شهریه دوره‌های تحصیل رشته پزشکی در کشور بلاروس به دانشگاه، شهر محل تحصیل و زبان دوره بستگی دارد. در این 4 دانشگاه پزشکی معتبر دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و به طور میانگین شهریه‌ای برابر 5000-4300 دلار دارند.

هزینه تحصیل در بلاروس؛ رشته‌های غیرپزشکی

هزینه دوره‌های تحصیلی غیرپزشکی بلاروس به مقطع تحصیلی بستگی دارد. مشخص است که با بالارفتن سطح تحصیلات شهریه دانشگاه نیز افزایش می‌یابد. در ادامه شهریه هر دوره را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم:

1.تحصیل در بلاروس؛ شهریه تحصیل در دوره کارشناسی

مقطع تحصیلی لیسانس در بلاروس 4 سال است و هزینه تحصیل در این مقطع تقریباً برابر 3500-3000 دلار در سال است. برای هزینه خوابگاه نیز باید 450-400 دلار در ماه در نظر گرفت.

2. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

ادامه تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس نیازمند گذراندن دوره پادفک است. در این دوره دانشجویان فقط زبان می‌خوانند تا برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد آماده شوند. طول دوره ارشد برای دانشجویان خارجی 2 سال است؛ ولی طول دوره برای دانشجویانی که دوره لیسانس خود را در بلاروس گذرانده‌اند کوتاه‌تر است. دانشجویان دوره ارشد ملزم به ارائه پایان‌نامه هستند. میانگین هزینه تحصیل مقطع ارشد 4000-3500 دلار در سال است.

3.شهریه تحصیل در بلاروس؛ مقطع دکترا

طول دوره مقطع دکترا در بلاروس 3 سال است. در این دوره دانشجویان بیشتر به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی می‌پردازند. دانشجویان با گذراندن امتحانات و ارده رساله دکترا می‌توانند فارغ‌التحصیل شوند. میانگین هزینه تحصیل در مقطع دکترا 4000-4500 دلار در سال است.

اعتبار دانشگاه‌های بلاروس

بلاروس به‌عنوان یکی از کشورهای اروپای شرقی تلاش می‌کند همگام با کشورهای پیشرفته اروپا بهترین تجهیزات و کیفیت آموزشی را در دانشگاه‌های خود اجرا کند. به همین دلیل مدرک دانشگاهی بلاروس در جامعه جهانی از اعتبار بالایی برخوردار است.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بلاروس می‌توانند در کشورهای اروپایی و کانادا ادامه تحصیل دهند. دانشجویان ایرانی که قصد دارند  بعد از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگردند باید قبل از انتخاب دانشگاه لیست دانشگاه‌های مورد تأیید ایران را بررسی کنند.

بورسیه های تحصیلی بلاروس

بورسیه‌های تحصیلی

کشور بلاروس همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به دانشجویان خود کمک‌هزینه‌های تحصیلی اعطا می‌کند. بورسیه بر اساس صلاحیت و شایستگی‌های علمی و فردی دانشجویان به آنها تعلق می‌گیرد. انواع بورسیه‌های تحصیل در بلاروس عبارت‌اند از:

  • بورس تحصیلی ریاست‌جمهوری
  • بورسیه ملی بلاروس
  • بورسیه غیرانتفاعی و سازمان‌های تجاری
  • بورس تحصیلی دکتری بلاروس
  • بورسیه تحصیلی اراسموس
  • بورس تحصیلی Fulbright

تحصیل در بلاروس؛ تسهیلات دانشجویی

دولت بلاروس برای افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی و بالابردن اعتبار دانشگاه‌های خود تسهیلات مختلفی برای دانشجویان دانشگاه‌ها در نظر می‌گیرد. برخی از بارزترین تسهیلات دانشجویی بلاروس عبارت‌اند از:

  • مجوز کار دانشجویی
  • خدمات بانکی و مالی
  • کارت دانشجویی معتبر برای استفاده از تخفیف‌های مختلف
  • خدمات بیمه درمانی

مهاجرت به بلاروس؛ خوابگاه‌های دانشجویی

یکی دیگر از امکانات دانشگاه‌های بلاروس خوابگاه‌های مجهز برای دانشجویان است. هزینه اجاره خوابگاه باتوجه‌به شهر محل تحصیل و خصوصی یا مشترک بودن اتاق متفاوت است. میانگین هزینه‌ای که باید دانشجویان برای خوابگاه بپردازند 70-15 دلار در ماه است. امکانات رفاهی، ورزشی، و مطالعاتی متنوع در خوابگاه‌ها وجود دارد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی

متقاضیان تحصیل در بلاروس باید ابتدا از دانشگاه موردنظر خود پذیرش تحصیلی بگیرند. مدارکی لازم اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به بلاروس عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم تقاضای اخذ پذیرش تحصیلی
  • مدارک هویتی و شناسایی با ترجمه روسی با مهر وزارت خارجه
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • حداقل سن 18 سال
  • آخرین مدارک تحصیلی همراه با ریزنمرات با ترجمه روسی با مهر وزارت خارجه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • گواهی پرداخت هزینه‌های بررسی مدارک
  • مدرک عدم سوءپیشینه

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیل در بلاروس

ویزای دانشجویی یکی از مدارک لازم و ضروری برای ادامه تحصیل در هر کشور خارجی است. بعد از اخذ پذیرش تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های بلاروس باید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. مدارک لازم برای ویزای دانشجویی عبارت‌اند از:

  • مدرک اخذ پذیرش تحصیلی
  • تکمیل فرم تقاضای ویزای دانشجویی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی و هویتی با ترجمه روسی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • حداقل سن 18 سال
  • اصل مدارک تحصیلی با ریزنمرات همراه با ترجمه روسی
  • 3 قطعه عکس 2×2 رنگی، زمینه سفید و تمام‌رخ
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • بیمه سلامت
اقامت بعد از تحصیل در بلاروس

اقامت بعد از تحصیل در بلاروس

یکی از مواد موردتوجه دانشجویان خارجی اقامت بعد از پایان تحصیلات است. اقامت بعد از تحصیل در کشور بلاروس از راه‌های قانونی مختلف امکان‌پذیر است. از جمله روش‌های قانونی اقامت بعد از تحصیل عبارت‌اند از:

  • ثبت شرکت
  • ازدواج
  • خرید ملک
  • سرمایه‌گذاری

یکی از بهترین روش‌های اقامت بعد از پایان تحصیلات در بلاروس خرید ملک است.

جمع‌بندی

بلاروس به‌عنوان کشوری صنعتی تلاش می‌کند تا با تقویت پایه‌های سیستم آموزش عالی خود دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب کند. افزایش تعداد دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در بلاروس موجب تبادل علمی و پژوهشی در سطح جهان می‌کنند و دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند کیفیت آموزشی خود را در سطح جهانی ارتقا بخشند. بسیاری از دانشجویان خارجی باتوجه‌به مزایایی همچون هزینه تحصیلی کمتر و کیفیت آموزشی استاندارد مهاجرت تحصیلی به بلاروس را در اولویت خود قرار میدهند.

از طرف دیگر تحصیل پزشکی در بلاروس ارزش و اعتبار زیادی دارد و دانشجویان پزشکی بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در سطح علمی بدرخشند. مؤسسه مهاجرتی علم ویرا یکی از برترین مؤسسات مهاجرتی است و تلاش می‌کند تا از طریق بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های قانونی شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند. برای درخواست مشاوره رایگان به آدرس elmevira.com مراجعه کنید.

تحصیل در خارج رویا نیست!

اگر شما هم دوست دارید در رشته مورد علاقتون، از جمله رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، آذربایجان و … تحصیل کنید، فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون