تحصیل در ترکیه
توسط تیم علم ویرا
8 تیر 0

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

پایتخت : آنکارا

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

هزینه مقطع کارشناسی

800 الی 6000 دلار

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

مقاطع: کارشناسی ،کارشناسی ارشد،دکترا

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

هزینه مقطع کارشناسی ارشد

1200 الی 3500 دلار

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

زبان تدریس: ترکی انگلیسی

تحصیل در ترکیه | مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

هزینه مقطع دکترا

1500 الی 4000 دلار

جهت دریافت مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی با ما تماس بگیرید.

آشنایی با شرایط تحصیل، امکانات آموزشی، شرایط دریافت ویزا، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و… در ترکیه به شما کمک می‌کند چشم‌انداز روشنی از تحصیل در ترکیه به دست بیاورید. ترکیه که به‌عنوان دروازه بین اروپا و خاورمیانه شناخته می‌شود، کشوری گسترده با تأثیرات فرهنگی و سیاسی قدرتمند است. دانشجویانی که ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، شانس تحصیل در کشوری پیشرفته با امکانات زندگی و تحصیل منحصربه‌فرد برای خود فراهم می‌کنند.

کشور ترکیه سالانه پذیرای هزاران دانشجوی بین‌المللی است. ترکیه باتوجه‌به دانشگاه‌های عالی، مردم محلی صمیمی، مناظر خیره‌کننده و فرهنگ غنی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان تحصیل پزشکی در ترکیه هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به بررسی هرآنچه لازم است درمورد مهاجرت تحصیلی به ترکیه بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

سیستم آموزشی در ترکیه

در سال‌های اخیر، ترکیه به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان از سراسر جهان تبدیل شده است. کیفیت زندگی بالا، هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه، سطح علمی بالای دانشگاه‌ها و… از جمله دلایل انتخاب این کشور به‌عنوان یک مقصد تحصیلی ایده‌ال هستند. دانشگاه‌های ترکیه به دودسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. سال تحصیلی ترکیه شامل دو ترم پاییز و ترم بهار است. به طور کل بیش از ۲۰۰ مؤسسه آموزش عالی در ترکیه وجود دارد که ۱۰۹ دانشگاه دولتی و ۹۱ دانشگاه خصوصی هستند.

بودجه دانشگاه‌های دولتی توسط دولت تأمین می‌شود، در حالی که مدارس خصوصی به بودجه خارجی و درآمد حاصل از شهریه وابسته هستند. سیستم آموزشی ترکیه درحال‌رشد است و با بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا روابط نزدیک دارد. دانشگاه‌های ترکیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی ارائه می‌دهند. دوره‌های کارشناسی معمولاً ۴ سال طول می‌کشد. دروس تخصصی مانند تحصیل پزشکی در ترکیه می‌توانند تا ۶ سال به طول بینجامد. دوره‌های تحصیلات تکمیلی معمولاً شامل دو سال آموزش هستند و دکتری حدود ۴ سال طول می‌کشد. همچنین امکان اخذ مدرک کاردانی با تحصیل در ترکیه وجود دارد.

تحصیلات کاردانی معمولاً شامل یک دوره دوساله است و منجر به مدرک تحصیلی کاردانی می‌شود.  برای ورود به دانشگاه باید مدرک دیپلم دبیرستان یا مدرک معادل دیپلم را ارائه دهید. برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان از شرط آزمون‌های ورودی و برخی دیگر از شرط معدل بهره می‌گیرند. یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی به ترکیه هزینه‌های تحصیلی معقول و به‌صرفه است.

تحصیل در ترکیه؛ مزایای تحصیل

تحصیل در ترکیه؛ مزایای تحصیل

کشور ترکیه دوره دانشجویی باکیفیت و لذت‌بخشی را برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد. از جمله مزایای تحصیل در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وجود فرصت‌های آموزشی عالی در محیطی منحصربه‌فرد و ارائه بهترین و به‌روزترین کیفیت آموزش در ترکیه این کشور را در صدر بسیاری از مقاصد تحصیلی قرار می‌دهد. ترکیه با نرخ تحصیلی ۹۴.۲ درصد دومین کشور جهان از نظر دسترسی به آموزش عالی است.
  2. تنوع دانشگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مرتبط یکی از مزایای تحصیل در ترکیه است. ترکیه با تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی رتبه اول بیشترین دانشجو را در زمینه آموزش عالی در اروپا دارد.
  3. وجود پردیس‌های مدرن و با امکانات باکیفیت، زندگی دانشجویی را برای دانشجویان تا حد زیادی راحت و بدون دغدغه می‌کند. فرقی نمی‌کند در کدام یک از ۲۰۰ دانشگاه ترکیه تحصیل کنید؛ شما یک زندگی دانشجویی مدرن و راحت مجهز به آخرین فناوری‌های روز دنیا را در تمام پردیس‌های دانشگاهی تجربه خواهید کرد.
  4. شرایط زندگی آسان از دیگر ویژگی‌های تحصیل در ترکیه است. هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است.
  5. هزینه‌های تحصیل در ترکیه به‌ویژه در دانشگاه‌های دولتی مقرون‌به‌صرفه است.
  6. ازآنجایی‌که تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان در حال تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه هستند، فرصت زندگی و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف برای دانشجویان فراهم می‌شود.
  7. تحصیل در ترکیه فرصتی برای یادگیری زبان ترکی و حتی زبان‌های دیگر را برای دانشجویان به وجود می‌آورد.
  8. امکان تحصیل به زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد. مدارس و دانشگاه‌های ترکیه از زبان‌های مختلف برای آموزش استفاده می‌کنند.
  9. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند؛ بنابراین دانشجویان می‌توانند پس از تکمیل تحصیلات خود برای کارکردن به کشور خود بازگردند.
  10. مدارک اعطایی از دانشگاه‌های ترکیه در اروپا و کشورهای دیگر دنیا دارای اعتبار و مقبولیت بالایی هستند.

شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه بسته به دانشگاه، رشته موردنظر و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. از جمله شرایط مهم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه می‌توان به پذیرش در آزمون‌های ورودی مانند SAT ،YOS، ACT، GMAT و… اشاره کرد. متقاضیان تحصیل در ترکیه با قبولی در این آزمون‌ها و کسب نمره موردنظر دانشگاه می‌توانند به تحصیل در رشته موردعلاقه خود بپردازند. همان‌طور که گفته شد، تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به زبان‌های ترکی و انگلیسی امکان‌پذیر است. ازاین‌رو دانشجویان باید در هنگام ثبت‌نام مدرک مهارت زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL) را بر اساس زبان برنامه انتخابی خود ارائه دهند.

در غیر این صورت دانشجویان موظف به شرکت در دوره‌های آمادگی زبان که توسط دانشگاه برگزار می‌شود، هستند. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی نیست و پذیرش از این دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و مدرک زبان امکان‌پذیر است. متقاضیان تحصیل در ترکیه با داشتن قبولی حداقل ۵۰ درصد نمرات دبیرستان مجاز به ارسال درخواست اخذ پذیرش به این دانشگاه‌ها هستند.

جهت دریافت مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی با ما تماس بگیرید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید باید برای اخذ پذیرش ،مدارک لازم را آماده کنید. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه ممکن است باتوجه‌به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت باشد. مدارک کلی برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه عبارت‌اند از:

  • مدرک دیپلم (ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی)
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • مدرک مهارت زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL)
  • ریزنمرات تحصیلی
  • رزومه
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه

ویزای دانشجویی برای تحصیل در ترکیه

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه، دانشجویان باید برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه اقدام نمایند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید از طریق سفارت ترکیه در کشور خود برای دریافت ویزای دانشجویی اقدامات لازم را انجام دهند. ویزای دانشجویی ترکیه به مدت ۹۰ روز صادر می‌شود. دانشجویان ظرف یک ماه باید برای گرفتن مجوز اقامت دانشجویی  اقدام کنند. از جمله مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه عبارت‌اند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه مدارک (ترکی یا انگلیسی)
  • ریزنمرات تحصیلی
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه بررسی مدرک
  • مدارک شناسایی
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • گواهی بیمه مسافرتی
  • گواهی تمکن مالی
  • چند قطعه عکس و…
آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه

در مبحث مهاجرت تحصیلی به ترکیه و امکات تحصیل در ترکیه باید نسبت به آزمون‌های ورودی تعیین شده آشنایی کامل داشته باشید. آزمون‌های ورودی مانند YOS، SAT، TOMER، ALES، GRE، DUS و… هستند که به دانشجویان بین‌المللی برای ورود و ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه کمک می‌کنند. متقاضیان تحصیل در ترکیه باید باتوجه‌به رشته و مقطع تحصیلی خود در یکی از این آزمون‌ها شرکت کنند و نتایج مورد قبول دانشگاه موردنظر خود را کسب کنند. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای پذیرش دانشجویان از آزمون‌های ورودی استفاده می‌کنند. البته از برخی دانشگاه‌های خصوصی این کشور تنها به‌شرط معدل برای پذیرش دانشجویان بسنده می‌کنند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آزمون‌های وردی دانشگاه‌های ترکیه می‌پردازیم:

1. تحصیل در ترکیه؛ آزمون TOMER

آزمون تومر یکی از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه است که سطح زبان ترکی دانشجویان بین‌المللی را ارزیابی می‌کند. این آزمون مانند گواهینامه‌های زبان انگلیسی (IELTS و TOEFL) برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. آزمون TOMER برای پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه که به زبان ترکی تدریس می‌کنند، الزامی است.

2. آزمون GRE

این آزمون برای سنجش توانایی‌های هر فرد در اطلاعات تحصیلی است. آزمون GRE یکی از آزمون‌های بین‌المللی است که به زبان انگلیسی و در زمینه سنجش منطق و توانایی‌های تحلیلی برگزار می‌شود. شرکت در این آزمون باهدف ادامه تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر از آن انجام می‌شود. نتایج این آزمون در بیش از 160 کشور جهان از جمله ترکیه معتبر است.

3. آزمون ALES

آزمون ALES یکی از آزمون‌های مهم ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای تحصیل در ترکیه است. این آزمون به زبان ترکی و سه بار در سال برگزار می‌شود. حداقل نمره قبولی در این آزمون توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مشخص می‌شود.

4. مهاجرت تحصیلی به ترکیه با آزمون YOS

آزمون یوس یکی از آزمون‌های ورودی برای دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در ترکیه است. دانشجویان برای تحصیل پزشکی در ترکیه و رشته‌هایی مانند حقوق، روان‌شناسی، داروسازی، مهندسی و… باید در این آزمون شرکت کنند. آزمون یوس دارای 100 سؤال است که  شامل سؤالات هوش، هندسه، ریاضی و مهارت‌های زبان ترکی است. حداقل نمره موردنیاز برای قبولی در دانشگاه‌های ترکیه بسته به هر دانشگاه متفاوت است. برای مثال با کسب نمره  40 از 100 دانشجویان می‌توانند در بسیاری از دانشگاه‌ها به تحصیل بپردازند؛ اما برای تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، داوطلبان موظف به کسب نمره 80 تا 90 هستند.

 بهره‌مندی از نمرات بالا در آزمون YOS می‌تواند شانس برخورداری از بورسیه تحصیلی ترکیه را به همراه داشته باشد. هزینه ثبت‌نام، زمان برگزاری و نمره مورد قبول به دانشگاه موردنظر شما بستگی دارد. زبان آزمون YOS ترکی است؛ اما برخی از دانشگاه‌ها این آزمون را به زبان‌های انگلیسی نیز برگزار می‌کنند. از جمله دانشگاه‌های برگزارکننده آزمون یوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه مدیپول
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه باهچه شهیر و…

تحصیل در خارج رویا نیست!

اگر شما هم دوست دارید در رشته مورد علاقتون، از جمله رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، آذربایجان و … تحصیل کنید، فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

آزمون SAT ترکیه

5. آزمون SAT

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تحصیل در دانشگاه‌های آن باید با آزمون‌های ورودی آشنایی کامل داشته باشید. یکی از آزمون‌های پذیرش برای دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، آزمون SAT است. این آزمون 7 بار در سال برگزار می‌شود. آزمون SAT دارای دو نوع آزمون عمومی و آزمون موضوعی است. دانشجویان برای تحصیل در ترکیه باید در آزمون عمومی SAT شرکت کنند. آزمون است به زبان انگلیسی و شامل سه قسمت ریاضی، درک مطلب و نگارش و است. داوطلبانی که موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون شوند، می‌توانند از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ترکیه پذیرش بگیرند.

میانگین نمره برای بخش ریاضی آزمون 528 است. بخش درک مطلب شامل سؤالات تستی و تشریحی است و میانگین نمره این بخش 531 است. پاسخگویی به بخش سوم این آزمون اختیاری است؛ اما نمره این بخش برای بسیاری از دانشگاه‌ها اهمیت بالایی دارد. به‌طورکلی نمره قبولی آزمون SAT از 400 الی 1600 است. دانشگاه‌های دارای سطح بالای علمی نمره 1300 را برای پذیرش دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه در نظر می‌گیرند. از جمله دانشگاه‌هایی که از آزمون SAT برای پذیرش دانشجویان استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه مدیپول
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه حاجت تپه و…

جهت دریافت مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی با ما تماس بگیرید.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه باکیفیت آموزش و زندگی در این کشور بسیار مقرون‌به‌صرفه است. هزینه تحصیل در کشور ترکیه شامل مواردی مانند شهریه دانشگاه، هزینه اقامتگاه، هزینه خوراک و پوشاک، هزینه رفت‌وآمد و… است که هر دانشجو باید قبل از اقدام برای اخذ پذیرش باید در نظر بگیرد. به‌طورکلی هزینه تحصیل در ترکیه به عوامل مختلفی مانند شهر محل تحصیل، نوع دانشگاه، نوع خوابگاه و سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد. در زیر به برخی از مهم‌ترین هزینه‌های تحصیل در ترکیه می‌پردازیم:

1.هزینه زندگی

هزینه زندگی در ترکیه ماهیانه با درنظرگرفتن اجاره خانه حدود 627 دلار برآورد می‌شود. این هزینه باتوجه‌به شهر محل تحصیل دانشجو متفاوت است؛ برای مثال این هزینه در شهری مانند استانبول می‌تواند تا 976 دلار افزایش یابد. دانشجویان به طور متوسط حدود 700 لیر هزینه کتاب و لوازم‌تحریر می‌پردازند. به طور میانگین هزینه زندگی یک دانشجو در ترکیه 350 الی 500 دلار در نظر گرفته می‌شود.

2. هزینه مسکن و خوابگاه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه به دلیل داشتن خوابگاه‌های دانشجویی با قیمت مناسب یک مزیت حساب می‌شود. دانشجویان برای تحصیل در ترکیه می‌توانند از اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی و اجاره‌خانه یک مورد را انتخاب کنند. دفاتر خدمات دانشجویی در دانشگاه‌های ترکیه مکان‌های مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که از نظر قیمت و امنیت مناسب هستند. خوابگاه‌های دانشجویی در ترکیه نسبت به خانه کم هزینه هستند؛ برای مثال هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در ماه در حدود 12هزار لیر است. هزینه اجاره مسکن برای تحصیل در ترکیه می‌تواند از 450 الی 650 دلار یا بیشتر بسته به شهر محل تحصیل دانشجو متفاوت باشد.

3. شهریه دانشگاه

مهم‌ترین هزینه‌ای که دانشجویان برای تحصیل در ترکیه باید بپردازند، شهریه دانشگاه است. شهریه دانشگاه‌های ترکیه بسته به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، زبان تحصیل و رشته موردنظر متفاوت است. به‌طورکلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بسیار کم‌تر از دانشگاه‌های خصوصی است؛ برای مثال معمولاً هزینه تحصیل در رشته‌های غیرعملی کمتر از رشته‌های عملی مانند دندانپزشکی است. هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی معمولاً بیشتر از زبان ترکی است؛ همچنین هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه نسبت یه سایر رشته ها بالاتر است.

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید بدانید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه سالانه بین 5هزار الی 150هزار لیر متفاوت است. شهریه تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی از 10000 الی 250000 دلار در سال برآورد می‌شود. میانگین هزینه تحصیل به زبان انگلیسی 1500 الی 7000 دلار  و میانگین هزینه سالیانه تحصیل به زبان ترکی 1500 الی 5000 دلار است.

تحصیل در خارج رویا نیست!

اگر شما هم دوست دارید در رشته مورد علاقتون، از جمله رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، آذربایجان و … تحصیل کنید، فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه؛ انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه، امکان برخورداری از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی است. برخورداری از بورسیه تحصیلی ترکیه مزیت‌های زیادی مانند تحصیل رایگان، بیمه درمانی، هزینه اقامتگاه و.. را به همراه دارد. بورسیه‌های تحصیلی ترکیه باتوجه‌به دانشگاه، مقطع تحصیلی و نمرات دانشجو بستگی دارد. بورسیه تحصیلی در برخی دانشگاه‌ها شامل تمام هزینه‌های تحصیل و برخی دیگر شامل 50 درصد هزینه‌های تحصیل می‌شود.

دستیابی به بورسیه تحصیل در ترکیه اغلب به‌صورت رقابتی است و به دانشجویان برتر اختصاص می‌یابد. اکثر دانشگاه‌های دولتی ترکیه بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهند. از جمله شرایط برخورداری از بورسیه تحصیلی ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمرات بالا
  • رزومه و سوابق تحصیلی عالی
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی با نمره خوب
  • کسب نمرات بالا در آزمون‌های ورودی
  • شرایط سنی (کارشناسی 20-21 سال، کارشناسی ارشد 30-31 سال، دکتری 34-35 سال)
  • شایستگی‌های تحصیلی و…

از جمله مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی ترکیه عبارت‌اند از:

  • بورسیه تورک بورس لاری
  • بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه
  • بورسیه دانشگاه سابانجی
  • بورسیه تحصیلی Tibitak
  • بورسیه تحصیلی اراسموس

خوابگاه‌های دانشجویی در ترکیه

مسئله خوابگاه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دانشجویان باید برای تحصیل در ترکیه در نظر بگیرند. دانشجویان بین‌المللی در ترکیه برای انتخاب مسکن گزینه‌های مختلفی را پیش رو دارند. اکثر دانشگاه‌های ترکیه خوابگاه‌های دانشجویی با امکانات ویژه را در پردیس‌های دانشگاهی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. تمام خوابگاه‌های دولتی و دانشگاهی ترکیه برای دانشجویان دخترانه و پسرانه جداگانه هستند. به‌طورکلی مسکن دانشجویی در ترکیه به 4 دسته کلی شامل خوابگاه‌های دانشجویی دولتی، خوابگاه‌های دانشجویی وقفی، خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی و مسکن جوانان (آپارتمان) تقسیم می‌شوند.

1. خوابگاه‌ های دولتی

برای تحصیل پزشکی در ترکیه یا به طور کلی تحصیل در ترکیه، دانشجویان بین المللی می‌توانند از خوابگاه‌ های دولتی استفاده کنند. خوابگاه‌ های دولتی، اقامتگاه‌های دانشجویی هستند که توسط دولت ترکیه به دانشجویان ارائه می‌شوند. هزینه این خوابگاه‌ها مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است. از جمله مزایای خوابگاه‌های دولتی می‌توان به تأمین وعده‌های غذایی و دسترسی به اینترنت رایگان اشاره کرد.

2. خوابگاه‌های وقفی

خوابگاه‌های دانشجویی وقفی در ترکیه محل‌های اقامت دانشجویی تحت‌نظر اوقاف مذهبی ترکیه هستند. این خوابگاه‌ها پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند. خوابگاه‌های وقفی دارای قوانین سخت‌گیرانه‌ای هستند و دانشجویان را از طریق مصاحبه پذیرش می‌کنند. از مزایای این خوابگاه‌ها می‌توان به فراهم‌کردن وعده‌های غذایی اشاره کرد.

3.  خوابگاه‌ های خصوصی

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه دانشجویان می توانند برای اقامت، خوابگاه های خصوصی را انتخاب کنند. خوابگاه‌ های خصوصی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های اقامت دانشجویی برای تحصیل در ترکیه باشد. این خوابگاه‌ها توسط شرکت‌های خصوصی ترکیه اداره می‌شوند و  راحتی و آسایش را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. خدمات تغذیه، خدمات اینترنت، خدمات خشک‌شویی و تمیزکردن اتاق‌ها، وجود فضای خصوصی و… را برای دانشجویان به همراه دارند.

4. مسکن جوانان

مسکن جوانان شامل آپارتمان‌هایی است که به دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه اجاره داده می‌شوند. این خوابگاه‌ها هزینه کمتری از اجاره‌خانه دارند. هزینه اجاره این آپارتمان‌ها شامل هزینه صورت‌حساب ساختمان نیز خواهد شد. هزینه مسکن جوانان باتوجه‌به شهر موردنظر متفاوت است. هزینه اجازه مسکن جوانان از 500 الی 1100 لیر متفاوت است.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه

جهت دریافت مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی با ما تماس بگیرید.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه

برای تحصیل پزشکی در ترکیه و همچنین رشته های غیرپزشکی، در حال حاضر بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار  دارند. تحصیل در ترکیه و امکان مهاجرت تحصیلی به ترکیه یکی از فرصت‌ها طلایی در زندگی هر دانشجویی محسوب می‌شود. برنامه‌های تحصیلی و مدارک دانشگاهی ترکیه از استاندارد بولونیا پیروی می‌کنند.

تعداد زیادی از دانشگاه‌های ترکیه جزء شرکت‌کنندگان برنامه تبادل دانشجویی اراسموس هستند و فرصت تحصیل دانشجویان خود در بسیاری از دانشگاه‌های برتر اروپا و جهان را فراهم می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های اخیر اعتبار علمی بسیار بالایی کسب کرده‌اند و مدارک این دانشگاه‌ها مورد تأیید تمام کشورهای دنیا است. در زیر لیستی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه و نوع این دانشگاه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنادولو
  • دانشگاه غازی
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه فنی ییلدیز
  • دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه چوکورووا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه ساکاریا
  • دانشگاه ارجیس و….

تحصیل در خارج رویا نیست!

اگر شما هم دوست دارید در رشته مورد علاقتون، از جمله رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، آذربایجان و … تحصیل کنید، فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

بهترین دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت در ترکیه

همان‌طور که گفتیم، دانشگاه‌های ترکیه از اعتبار بالایی در بین تمام کشورهای جهان قرار دارند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که دانشجویانی که قصد دارند پس از تحصیل در ترکیه به کشور بازگردند باید در نظر بگیرند، مورد تأیید بودن دانشگاه موردنظر توسط وزارت علوم و بهداشت است؛ زیرا این دانشجویان تنها در صورتی قادر به مشغول‌شدن به شغل موردنظر خود هستند که مدرک آن‌ها توسط وزارت علوم یا وزارت بهداشت مورد تأیید باشد. از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه که مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه غازی
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آجی بادام
  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه بیلکنت و…

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه بر اساس معیارهای مختلفی مانند تقاضا، آینده شغلی، اقتصاد، میزان درآمد و… سنجیده می‌شوند. دانشگاه‌های ترکیه طیف گسترده‌ای از رشته‌های متنوع را با بهترین کیفیت آموزشی به دانشجویان ارائه می‌دهند. ازآنجایی‌که شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در ایران دشوار است، دانشجویان ایرانی اغلب به انتخاب این رشته‌ها می‌پردازند. یکی از بهترین انتخاب‌ها، می‌تواند تحصیل پزشکی در ترکیه باشد. از جمله بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه از نظر بازار کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • شنوایی‌سنجی
  • فیزیوتراپی
  • روان‌شناسی
  • MBA
  • حقوق
  • مهندسی نرم‌افزار
  • جراح عمومی
  • طراحی مد
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • خلبانی
  • معماری
  • رشته‌های مهندسی

تحصیل در ترکیه با علم ویرا

با توجه به شرایط و کیفیت سیستم آموزشی ترکیه، مهاجرت تحصیلی به ترکیه طرفداران زیادی دارد. کشور ترکیه با برخورداری از طبیعت بکر، میراث تاریخی و فرهنگی غنی، مردم مهمان‌نواز و تحصیلات دانشگاهی جامع و باکیفیت به مرکزی برای جذب دانشجویان در جهان تبدیل شده است. اعتبار مدارک تحصیلی، هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه، نزدیکی به ایران، شرایط تحصیل آسان و… از جمله دلایلی است که دانشجویان ایرانی تحصیل در ترکیه را انتخاب می‌کنند.

تحصیل پزشکی در ترکیه بین دانشجویان ایرانی و خارجی محبوبیت زیادی دارد. آشنایی با شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، نحوه اخذ پذیرش و ویزا روند پذیرش شما را آسان‌تر می‌کند. با موسسه مهاجرتی علم ویرا می توانید با صرف هزینه و زمان کمتر بهترین مشاوره و پشتیبانی را دریافت کنید. با ارسال فرم درخواست مشاوره رایگان می‌توانید از مشاوران ما کمک بگیرید.

تحصیل در خارج رویا نیست!

اگر شما هم دوست دارید در رشته مورد علاقتون، از جمله رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، آذربایجان و … تحصیل کنید، فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون