برترین دانشگاه های کشور روسیه
توسط تیم علم ویرا
3 آبان 2

برترین دانشگاه های کشور روسیه 2024

کشور روسیه به‌عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ آموزش عالی، دارای دانشگاه‌های معتبر و باکیفیتی است که در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، رتبه‌های برتر را از آن خود کرده‌اند. برترین دانشگاه های کشور روسیه از معتبرترین و مجهزترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که روسیه را به‌عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است؛ امکان تحصیل به زبان روسی است.

اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های برتر روسیه به شما امکان بهره‌مندی از کیفیت بالای آموزش و امکانات پیشرفته‌ای را می‌دهد. به همین دلیل روسیه امروزه به یکی از اصلی‌ترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی به‌ویژه در رشته‌های علوم پزشکی و علوم مهندسی تبدیل شده است. در ادامه این مقاله از مقالات مؤسسه مهاجرتی علم ویرا رتبه بندی دانشگاه های روسیه و برترین دانشگاه های کشور روسیه را به شما معرفی می‌کنیم.

چرا تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه؟

چرا تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه؟

رتبه بندی دانشگاه های روسیه در رتبه‌بندی‌های جهانی باعث شده است تا این کشور همواره به‌عنوان یکی از بهترین مقصدها برای ادامه تحصیل و مهاجرت شناخته شود. همچنین تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه باتوجه‌به کیفیت بالای آموزش و تحقیقاتی که دارد، یکی از گزینه‌های مناسب برای دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود دانشجویان، تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه را انتخاب کنند، شرایط پذیرش آسان‌تر و بدون آزمون نسبت به سایر کشورهای غربی است. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه علاوه بر کیفیت بالای آموزش و جایگاه و رتبه بندی دانشگاه های روسیه، در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

رنکینگ دانشگاه‌های روسیه

هرساله در جهان رده‌بندی برترین دانشگاه‌ها توسط مؤسسه رتبه‌بندی دانشگاهی QS به تفکیک رشته‌ها، کشورها و فعالیت‌های بین‌المللی آن‌ها بررسی و انجام می‌شود. رده‌بندی جهانی  QSیکی از مهم‌ترین معیارها در زمینه انتخاب برترین دانشگاه های کشور روسیه است. در جدیدترین رده‌بندی 11 دانشگاه روسیه توانستند رتبه زیر 500 را کسب کنند. این رتبه بندی دانشگاه های روسیه نشان‌دهنده کیفیت بالای دانشگاه‌های روسیه است. در ادامه لیستی از برترین دانشگاه های کشور روسیه را معرفی می‌کنیم.

لیست دانشگاه‌ های برتر روسیه

باتوجه‌به رتبه بندی دانشگاه های روسیه در رده‌بندی جهانی، شما می‌توانید باتوجه‌به شرایط، هدف، رشته و… بهترین دانشگاه روسیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های مختلفی از جمله مهندسی، پزشکی، علوم پایه، هنر و معماری شهرت و اعتبار بسیار زیادی دارند و به همین دلیل دانشجویان بسیاری برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های برتر روسیه اقدام می‌کنند. در ادامه برخی از برترین دانشگاه های کشور روسیه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه لومونسوف مسکو

۱. رتبه بندی دانشگاه های روسیه؛ دانشگاه لومونسوف مسکو

دانشگاه لومونوسف مسکو یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های روسیه به شمار می‌رود که در سال 1755 میلادی توسط میخائیل لومونوسف بنیان نهاده شد. این دانشگاه علاوه بر داشتن قدمت و سابقه طولانی، یکی از شاهکارهای معماری در روسیه و جهان محسوب می‌شود. ساختمان اصلی دانشگاه لومونوسف در میدان سرخ واقع در مرکز شهر مسکو قرار دارد. این دانشگاه هم‌اکنون به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه های کشور روسیه شناخته می‌شود.

در رده‌بندی و رتبه بندی دانشگاه های روسیه، دانشگاه لومونسوف مسکو رتبه اول در میان دانشگاه‌های کشور روسیه و رتبه 87 را در رده‌بندی جهانی کسب کرده است. این دانشگاه حدود 39 دانشکده و 15 مرکز تحقیقاتی است که در میان‌برترین دانشگاه های کشور روسیه، به‌عنوان دانشگاه پیشتاز و بسیار معتبر شناخته می‌شود.

۲. دانشگاه پلی ‌تکنیک بومن مسکو

یکی دیگر از برترین دانشگاه های کشور روسیه، دانشگاه فنی مسکو یا BMSTU است که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های فنی – مهندسی روسیه است و در شهر مسکو واقع شده است. این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه فنی روسیه به شمار می‌رود و بیش از 18000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. باتوجه‌به رتبه بندی دانشگاه های روسیه، این دانشگاه در رتبه سوم در روسیه و در رتبه 319 در رده‌بندی‌های جهانی و بین‌المللی است.

دانشگاه BMSTU در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های متنوع مهندسی و علوم کاربردی ارائه خدمات آموزشی می‌کند. این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر داخلی و بین‌المللی همواره جزو برترین‌ها بوده است. دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو همکاری نزدیکی با صنایع و مراکز علمی – پژوهشی کشور روسیه دارد. هدف استراتژیک این دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های پیشرفته علم و فناوری به‌منظور توسعه اقتصادی روسیه است.

3. دانشگاه سن پترزبورگ

دانشگاه ملی سن ‌پترزبورگ نیز یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مراکز آموزشی در کشور روسیه محسوب می‌شود که در سال 1724 پیتر کبیر آن را به‌عنوان آکادمی تاسیس کرد. این دانشگاه در رتبه‌بندی QS در میان 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. همچنین در روسیه از نظر میزان اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان، پس از دانشگاه مسکو دولتی، در رتبه دوم قرار دارد. تاکنون 9 برنده جایزه نوبل و برندگان جوایز معتبری همچون فیلدز و شاو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. این دانشگاه دارای ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی گسترده‌ای با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر جهان است. دانشگاه سن پترزبورگ هم‌اکنون 3000 دانشجو از بیش از 100 کشور دنیا دارد و به‌عنوان محبوب‌ترین دانشگاه روسیه برای دانشجویان خارجی شناخته شده است.

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه

4. برترین دانشگاه های کشور روسیه؛ دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک یکی از برترین دانشگاه های کشور روسیه است که در سال 1959 میلادی تأسیس شده است. این دانشگاه علی‌رغم قدمت کمتر از 100 سال، توانسته رتبه دوم را در رتبه‌بندی دانشگاه‌های منطقه آسیای میانه کسب کند. دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه به‌سرعت محبوبیت یافته و تعداد دانشجویان آن حدود 6000 نفر است. این دانشگاه در خارج از شهر نووسیبیرسک واقع شده است. نووسیبیرسک سومین شهر محبوب روسیه بعد از مسکو و سنت پترزبورگ محسوب می‌شود و به دلیل فرهنگ غنی و سرگرمی‌های شبانه، مقصد خوبی برای دانشجویان به شمار می‌رود.

5. دانشگاه HSE

دانشگاه HSE یا دانشگاه علوم اقتصادی یکی از معتبرترین و بالاترین دانشگاه‌های روسیه است که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده است. این دانشگاه در زمینه‌های مختلفی همچون علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت، روان‌شناسی و علوم سیاسی فعالیت می‌کند. دانشگاه HSE به دلیل برخورداری از اساتید برجسته و برنامه‌های آموزشی باکیفیت، بسیار محبوب است. این دانشگاه توانسته در رتبه بندی دانشگاه های روسیه و جهان در رتبه ۶ در روسیه و رتبه ۳۹۹ در جهان قرار بگیرد.

دانشگاه HSE همچنین روابط آموزشی و پژوهشی گسترده‌ای با دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر بین‌المللی دارد. امروزه حدود ۵۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم اقتصادی روسیه با بالاترین کیفیت آموزش تحصیل می‌کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر روسیه

هزینه تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه یکی از ملاک‌های مهم در انتخاب مقصد تحصیلی است. کشور روسیه گزینه مناسبی برای کسانی که به دنبال هزینه پایین‌تر تحصیل و زندگی هستند، محسوب می‌شود. البته هزینه زندگی در شهرهای مختلف روسیه تفاوت قابل‌توجهی دارد و بستگی به شهر محل سکونت و دانشگاه دارد. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه نیز باتوجه‌به رشته، مقطع و دانشگاه انتخابی متفاوت است. به‌طورکلی روسیه گزینه مناسبی برای تحصیل ارزان‌قیمت‌تر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی است.

برای شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه، گذراندن دوره‌های آمادگی قبل از ورود به دانشگاه الزامی است. این دوره‌ها با عنوان پادفک در روسیه شناخته می‌شوند. هدف از برگزاری دوره‌های پادفک، آماده‌سازی دانشجویان بین‌المللی از لحاظ یادگیری زبان روسی، معادل‌سازی مدارک تحصیلی قبلی و فراگیری دروس پیش‌نیاز ورود به برترین دانشگاه های کشور روسیه است. دوره‌های پادفک به زبان انگلیسی نیز برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در رشته‌های خاصی را دارند، در نظر گرفته شده است. پس از گذراندن این دوره‌ها با موفقیت، امکان ورود به دانشگاه‌های روسیه برای تحصیلات تکمیلی فراهم می‌شود.

شرایط و مدارک تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه

شرایط و مدارک تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه

برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های برتر روسیه باید برخی از شرایط عمومی و اختصاصی برترین دانشگاه2های کشور روسیه را داشته باشید. به‌طورکلی شرایط عمومی تحصیل در روسیه با دیگر کشورها تفاوت چندانی ندارد و یکسان است. یکی از ویژگی‌ها و مزایای تحصیل در روسیه، اخذ پذیرش بدون محدودیت سنی است. باتوجه‌به نداشتن محدودیت سنی برای تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه، تنها شرطی که لازم است داشتن حداقل سن 18 سال برای پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های برتر روسیه است. برخی از مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش عبارت‌اند از:

  • کپی و ترجمه مدارک هویتی و تحصیلی
  • مدرک زبان روسی یا انگلیسی
  • اسکن و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • اسکن و ترجمه ریزنمرات آخرین مدرک تحصیلی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا
  • رزومه تحصیلی یا کاری و…

جمع‌بندی

کشور روسیه دارای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بسیار معتبری در سطح بین‌المللی است. باتوجه‌به هزینه تحصیل و شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های برتر روسیه که بسیار آسان است، به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود. بر اساس رتبه بندی دانشگاه های روسیه و جهان، 11 دانشگاه روسیه در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند. داشتن رتبه‌های بالا در رتبه‌بندی‌های جهانی و کیفیت آموزشی بالا از جمله مزایای تحصیل در برترین دانشگاه های کشور روسیه است.

اگر شما هم علاقه‌مند به برخورداری از بالاترین سطح کیفی در زمینه تحصیلی و پژوهشی هستید، بهترین گزینه برای شما یکی از دانشگاه‌های برتر روسیه است. برای اخذ پذیرش آسان و تضمینی، مؤسسه مهاجرتی علم ویرا در خدمت شما است تا تمام کارهای پذیرش، ثبت‌نام، خوابگاه و… را انجام دهد. همچنین شما می‌توانید در صورت هرگونه سؤال در زمینه انتخاب رشته، دانشگاه و یا کشور مقصد از مشاوره‌های رایگان و حرفه‌ای علم ویرا بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برچسب ها
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون