اخذ ویزای روسیه
توسط تیم علم ویرا
10 آبان 2

اخذ ویزای روسیه

اخذ ویزای روسیه جهت حضور در این کشور ضروری است؛ اما باتوجه‌به روابط مناسب کشور ایران و روسیه اصولاً دریافت این ویزا روند دشواری ندارد. لازم به ذکر است وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که سیستم درخواست الکترونیکی انواع ویزا در روسیه سرانجام در سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد. باتوجه‌به شرایط کاری و تحصیلی مناسب کشور روسیه، دریافت ویزای کاری یا ویزای تحصیلی این کشور بسیار موردتوجه است.

همان‌طور که بیان شد روسیه کشوری است که روابط نزدیکی با ایران دارد و معمولاً دریافت ویزا برای این کشور دشوار نیست؛ اما قوانین مختص به خود را دارد. به‌طورکلی دریافت ویزای روسیه نسبت به دیگر ویزاها مثل ویزای آلمان یا ویزای آمریکا ساده‌تر است. در ادامه این مقاله از علم ویرا تمام قوانین مرتبط با دریافت انواع ویزاهای ورود به روسیه و هزینه دریافت ویزای روسیه را بررسی خواهیم کرد.

همه چیز درباره اخذ ویزای روسیه

همه چیز درباره اخذ ویزای روسیه

همان‌طور که می‌دانید روسیه کشوری پهناور در شرق اروپا و شمال آسیا است که با امکانات رفاهی و اقتصادی بی‌شمار، دانشگاه‌های معتبر، اماکن دیدنی و تاریخی و … به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در سراسر دنیا شناخته می‌شود. شهروندان ایرانی درصورتی‌که بخواهند به این کشور سفر کنند لازم است ویزا بگیرند. با وجود این که روند اخذ این ویزا ساده است؛ اما دریافت انواع ویزا در روسیه قلق‌های مخصوص به خود را دارد.

به‌خاطر داشته باشید برای این که بتوانید ویزای روسیه یا به‌اصطلاح عامیانه ویزای مسکو بگیرید به شرایط خاصی نیاز نخواهید داشت. یعنی نیازی نیست که انگشت‌نگاری یا مصاحبه انجام دهید. لازم است بدانید که مدت اعتبار این ویزا مطابق با زمان بلیط پروازتان مشخص می‌شود و نهایتاً تا 30 روز است.

شرایط دریافت ویزای روسیه

به‌طورکلی جهت مهاجرت و یا سفر به هر کشور دریافت ویزای آن کشور ضروری است. برای سفر به روسیه هم مانند دیگر کشورها نیاز به اخذ ویزای روسیه است. پاسپورت هر کشوری جهت ورود به کشورهای دیگر محدودیت‌هایی دارد؛ برای مثال پاسپورت کشور ایران برای ورود به ۹ کشور نیاز به ویزا ندارد. به‌خاطر داشته باشید که ایرانیان برای ورود به کشور روسیه نیاز به دریافت ویزا دارند؛ ولی اصولاً این اتفاق روند دشواری ندارد.

با داشتن ویزای شینگن می‌توان به اکثر کشورهای اروپایی سفر کرد؛ اما برای کشوری مثل روسیه دریافت ویزای خود کشور ضروری است. کشور روسیه برای مهاجرت هم جزو کشورهای مطرح برای ایرانیان محسوب می‌شود. انواع ویزا در روسیه برای مهاجرت به این کشور وجود دارد که ویزای کاری برای کار در روسیه و یا ویزای تحصیلی برای تحصیل در این کشور موردنیاز خواهد بود.

انواع ویزا در روسیه

انواع ویزا در روسیه

کشور روسیه ویزاهای متعددی را برای متقاضیان ورود به خاکش صادر می‌نماید. انواع ویزای روسیه را می‌توان بر اساس هدف سفر به انواع مختلفی تقسیم نمود. در ادامه شما را با انواع ویزای این کشور آشنا خواهیم کرد.

1. ویزای تجاری روسیه

اخذ ویزای روسیه از نوع تجاری برای کسانی صادر می‌شود که قصد تجارت یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این کشور را دارند. انواع این نوع ویزا 30 روزه سینگل، 90 روزه سینگل و مولتی و یک ساله مولتی هستند. لازم به ذکر است که با ویزای تجاری 1 ماهه فقط برای یک ماه اجازه اقامت در روسیه را خواهید داشت و یک بار هم می‌توانید وارد خاک این کشور شوید.

به‌خاطر داشته باشید که با ویزای تجاری ۳ ماهه هم یک‌بار اجازه ورود دارید و هم دو بار ورود و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از این انواع را انتخاب نمایید. ویزای تجاری 1 ساله نیز اجازه تردد نامحدود در طول 1 سال را به شما خواهد داد. توجه داشته باشید که با اخذ ویزای روسیه از نوع تجاری می‌توانید در هر دوره زمانی 6 ماهه، 3 ماه در خاک روسیه بمانید. برای این که بتوانید این ویزا را بگیرید لازم است قبلاً ویزاهای 1 ماهه و 3 ماهه را دریافت نموده باشید.

یک نوع دیگر از انواع ویزا در روسیه از دسته ویزای تجاری وجود دارد که دارای اعتبار ۳ ساله است. جهت دریافت این ویزا لازم است یک یا چند ویزای سینگل اروپا داشته باشید و همچنین پیش از آن به روسیه سفر کرده باشید. نکته مهمی که باید بدانید این است که برای اخذ ویزاهایی که اعتبار بیش از 3 ماه دارند امکان دارد براساس نظر آفیسر، نیاز باشد مصاحبه حضوری در سفارت انجام گیرد. نکته مهم دیگری که لازم است درباره ویزاهای تجاری روسیه بدانید این است که ویزاهای 1 ماهه و 3 ماهه را با دعوت‌نامه از یک شرکت معتبر می‌توان به ویزای 1 ساله تمدید نمود. همچنین باید بدانید که برای اخذ ویزای یک ساله و 3 ساله حتماً باید آزمایش HIV انجام دهید.

2. ویزای تحصیلی روسیه

یکی دیگر از انواع ویزا در روسیه ویزای تحصیلی این کشور است. همان‌طور که می‌دانید برای مهاجرت تحصیلی به روسیه، نیاز به دریافت ویزای تحصیلی این کشور وجود دارد. به علت شرایط مناسب دانشگاه‌های برتر روسیه و روند ساده پذیرش تحصیلی در این کشور تقاضای بسیار زیادی برای تحصیل در این کشور وجود دارد. اخذ ویزای روسیه از نوع تحصیلی برای کسانی امکان‌پذیر است که در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش گرفته باشند. فراموش نکنید که با دریافت این ویزا می‌توانید مجوز اقامت در روسیه در مدت‌زمان تحصیلتان را هم دریافت نمایید. شما باید جهت اخذ این ویزا حتماً مدرک پذیرش دانشگاه را داشته باشید.

لازم به ذکر است که ویزای تحصیلی روسیه نیز در سه نوع بسته به تعداد ورود صادر می‌شود. انواع ویزای تحصیلی در روسیه عبارت‌اند از:

  • ویزای یک‌بار ورود
  • ویزای دوبار ورود
  • ویزای چندبار ورود

دقت داشته باشید که ویزای تحصیلی برای روسیه ۹۰ روزه است. همچنین بعد از ورود و شروع به تحصیل این ویزا به میزان زمان تحصیل شخص تمدید می‌شود. زمان دریافت ویزای تحصیلی این کشور حدود ۱۰ روز است؛ اما از ۷ الی ۲۰ روز تغییر امکان‌پذیر است.

3. اخذ ویزای روسیه؛ ویزای کاری

نوع دیگر از انواع ویزا در روسیه ویزای کاری است که اخذ این نوع ویزا مخصوص کسانی است که قصد کار در این کشور را دارند. برای اخذ ویزای روسیه از نوع کاری به داشتن پیشنهاد شغلی نیاز است. لازم به ذکر است که این ویزا هم یکی از گران‌ترین ویزاها و هم یکی از سخت‌ترین ویزاهای این کشور است. توجه داشته باشید که برای کار در روسیه، دریافت ویزای کاری روسیه ضروری است.

بسته به شغل شخص و جزئیات حضور وی در روسیه شرایط دریافت ویزای این کشور باهدف کاری متفاوت خواهد بود. به‌خاطر داشته باشید که دو نوع ویزای کاری برای روسیه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • ویزای کاری تک ورود: این نوع از ویزای کاری روسیه در واقع برای ۹۰ روز معتبر است و برای اخذ ویزای روسیه از این نوع نیاز به دعوتنامه شغلی است.
  • ویزای کاری چندبار ورود: این نوع از انواع ویزا در روسیه بعد از دریافت ویزای یک بار ورود بررسی می‌شود و تا یک سال امکان حضور و کار در کشور روسیه را به فرد می‌دهد.

ویزای توریستی روسیه

4. ویزای توریستی روسیه

طبق سیاست‌های خارجی کشور روسیه اتباع اکثر کشورها به جز چند کشور استثنا، برای سفر جهت بازدید و گردشگری به این کشور نیاز به اخذ ویزای توریستی روسیه دارند. این نوع ویزا از انواع ویزا در روسیه به مسافران این امکان را می‌دهد تا علاوه بر گردشگری و بازدید از کشور روسیه، برای انجام مذاکرات و امور تجاری و دیدار اقوام و دوستان خود هم به روسیه سفر نمایند.

نوع خاصی از ویزای توریستی روسیه هم وجود دارد که جهت سفرهای کاری کوتاه‌مدت مثل حضور و بازدید از نمایشگاه‌ها، شرکت در مزایده‌ها، انجام مذاکرات و امور تجاری و معاینه و مشاوره پزشکی است. این موارد را هم باید جزو ویزای توریستی روسیه به شمار آورد. لازم به ذکر است که ویزای توریستی روسیه ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع ویزای روسیه است. ویزای توریستی روسیه بهترین ویزا جهت سفر به روسیه است که با اخذ ویزای روسیه از نوع توریستی تا ۳۰ روز امکان حضور در این کشور را دارید. هزینه دریافت ویزای توریستی روسیه ۸۰ الی ۲۵۶ دلار است و روند دریافت آن حدود ۱۰ روز کاری طول می‌کشد.

5. ویزای الکترونیکی روسیه

یکی از ویزاهای محدود جهت ورود به کشور روسیه اخذ ویزای روسیه از نوع الکترونیکی است. به‌خاطر داشته باشید که ویزای الکترونیکی ویزای تک ورودی است و از تاریخ صدور آن به مدت ۳۰ روز قابل‌استفاده است. همچنین اقامت مجاز در روسیه با ویزای الکترونیکی حداکثر ۸ روز از تاریخ ورود در دوره اعتبار آن است.

دقت داشته باشید که مدت اعتبار ویزای الکترونیکی و یا مدت مجاز اقامت تحت ویزای الکترونیکی مشمول تمدید نیستند؛ مگر در مواردی که خروج از قلمرو روسیه به علت اورژانس پزشکی، شرایط اضطراری یا خطرات طبیعی غیرممکن باشد. دعوت‌نامه، تأیید رزرو هتل یا هر مدارکی دیگر که هدف سفر شخص به فدراسیون روسیه را تأیید نماید برای ویزای الکترونیکی الزامی نیست. ویزای الکترونیکی تنها برای بازدید یکی از سه منطقه زیر در روسیه صادر می‌شود:

  • منطقه فدرال خاور دور
  • استان کالینینگراد
  • سن‌پترزبورگ و استان لنین‌گراد

همچنین این نوع از انواع ویزا در روسیه صرفاً برای کشورهای خاصی ارائه می‌شود. تعدادی از این کشورها عبارت‌اند از:

  • الجزایر
  • ایران
  • بحرین
  • برونئی
  • هند
  • قطر
  • چین (شامل کشور تایوان نیز می‌شود)
  • جمهوری دموکراتیک خلق کره
  • کویت
  • مراکش
  • مکزیک
  • امارات متحده عربی
  • عمان

6. انواع ویزا در روسیه؛ ویزای ترانزیت روسیه

اخذ ویزای روسیه از نوع ترانزیت زمانی صادر می‌شود که شخص قصد سفر به کشوری دیگر دارد و قصد عبور از مسیر هوایی یا دیگر مسیرهای روسیه را دارد. لازم به ذکر است که این ویزا برای افرادی که سفر هوایی دارند ۳ روز اعتبار دارد. همچنین برای مسافرین قطار یا جاده‌ای تا ۱۰ روز اعتبار برای ویزای ترانزیت در نظر گرفته شده است. ویزای ترانزیت می‌تواند برای یک‌بار ورود یا دوبار ورود باشد. دقت داشته باشید که ویزای دوبار ورود تا ۳۰ روز امکان اعتبار دارد.

ویزای شخصی روسیه

7. ویزای شخصی روسیه

اخذ ویزای روسیه از نوع شخصی برای افرادی ممکن است که به دلایل شخصی قصد ورود به روسیه را دارند. این دلیل شخصی می‌تواند دیدار خانواده، دوست و… باشد. همچنین این ویزا نیاز به یک دعوت‌نامه از سوی شخصی که در روسیه است دارد و شخص باید ساکن روسیه یا شهروند این کشور باشد تا بتواند این نوع از انواع ویزا در روسیه را اخذ کند.

این ویزا می‌تواند برای یک‌بار ورود یا دوبار ورود باشد و بعد از ورود به کشور لازم است ویزای شخص و محل سکونت وی در هتل یا در منزل شخص دعوت‌کننده ثبت شود. زمان لازم جهت دریافت این ویزا حدود ۱۰ روز است؛ اما امکان دارد تا ۲۰ روز هم زمان ببرد. درصورتی‌که نیاز به اجرای سریع‌تر کارها باشد هزینه اضافی از شخص دریافت خواهد شد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای روسیه

جهت اخذ ویزای روسیه لازم است مدارکی داشته باشید که در این قسمت به بیان آن‌ها پرداخته شده است.

  • اصل پاسپورت با 7 ماه اعتبار

هنگام اقدام جهت ویزای روسیه باید دقت نمایید که از اعتبار پاسپورتان 7 ماه مانده باشد.

  • 2 قطعه عکس پرسنلی جدید 3*4 و پس زمینه سفید
  • دعوت‌نامه

توجه داشته باشید که جهت اخذ ویزای روسیه وجود دعوت‌نامه ضروری است. درصورتی‌که قصد دارید هتل بگیرید آن هتل برایتان هم واچر و هم دعوت‌نامه صادر می‌نماید؛ اما اگر بخواهید نزد بستگان بمانید باید آن‌ها برایتان دعوت‌نامه بفرستند.

  • بلیط پرواز و رفت‌وبرگشت

جهت اخذ ویزای روسیه باید بلیط قطعی پرواز رفت‌وبرگشت را در مدارکتان قرار دهید تا سفارت این کشور بداند شما چه زمانی وارد خاک روسیه می‌شوید و چه زمانی از خاک این کشور خارج می‌شوید.

  • بیمه‌نامه مسافرتی

هزینه دریافت ویزای روسیه چقدر است؟

همان‌طور که در طول متن بیان شد ویزای روسیه انواع مختلفی چون ویزای توریستی، تجاری، تحصیلی و … را شامل می‌شود. اخذ ویزای روسیه با عناوین متعدد شرایط دریافت مختلفی داشته و از لحاظ نوع ویزا، میزان اعتبار، مدت‌زمان اقامت و تعداد مجوزهای موردنیاز جهت ورود و خروج با یکدیگر تفاوت دارند. فلذا هزینه دریافت ویزای روسیه برای ایرانیان چه قیمت ویزای تجاری و چه قیمت ویزای توریستی روسیه و هر نوع دیگری ثابت نبوده و نمی‌توان به طور مشخص نرخ  آن را تعیین نمود.

جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد برای ورود و اقامت به روسیه نیز مانند اغلب کشورهای دنیا متقاضیان ابتدا بایستی بر اساس هدف و دلیل ورود به این کشور ویزای مربوطه را دریافت کنند. باتوجه‌به دلیل حضور فرد در این کشور (توریستی، تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت و…) شرایط، مراحل و مدارک لازم جهت اخذ ویزای روسیه متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است معمولاً روسیه جزو آن دسته از کشورهایی است که در حداقل زمان ممکن به تقاضای ویزا پاسخ داده و در صورت نبود نقصان در مدارک افراد ویزای مربوطه را صادر می‌کند.

به هر روی باتوجه‌به اینکه قوانین مهاجرتی همواره در حال تغییر است توصیه می‌شود قبل از هر گونه اقدامی متقاضیان محترم با افراد مجرب و آگاه و مشاورین متخصص مشورت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع ویزا در روسیه و هزینه دریافت ویزای روسیه می‌توانید با کارشناسان ما در علم ویرا همراه باشید. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به روسیه و دیگر موارد امی توانید با ارسال درخواست مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برچسب ها
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون