توسط تیم علم ویرا
26 اسفند 2

تحصیل در ترکیه تبریز

دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند می‌توانند با مشاوره گرفتن از مؤسسات تحصیل در ترکیه تبریز اولین گام‌های مهاجرت تحصیلی خود را با اطمینان کامل بردارند. تحصیل در ترکیه از گزینه‌های جذاب، مناسب، مقرون‌به‌صرفه و معتبری است که آینده شغلی و تحصیلی مناسبی را برای متقاضیان به همراه دارد. پیروی از استانداردهای آموزشی جهانی، فراهم‌سازی بهترین امکانات علمی و تحصیلی و سهولت در راهیابی به بازارهای شغلی بین‌الملل از عوامل مؤثر در مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستند.

سیستم آموزش عالی ترکیه

ترکیه در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد. به همین دلیل یک کشور اوراسیایی قلمداد می‌شود و قرارگیری در اروپا نیز مزایای زیادی برای این کشور دارد. معاهده بولونیا از جمله معاهدات معروف جهانی در زمینه آموزش است که بیش از 48 کشور اروپایی و سازمان‌های مختلف آن را امضا کرده‌اند.

کشورهای عضو این معاهده از یک سیستم آموزشی استاندارد، جامع و مدون پیروی می‌کنند و مدارک دانشگاهی هرکدام از این کشورها در سایر کشورهای عضو معاهده معتبر است. ترکیه نیز از اعضای معاهده بولونیا است و در چند دهه اخیر تلاش کرده سطح علمی و تحصیلی دانشگاه‌های خود را افزایش دهد.

این تلاش‌ها موجب شده است تا بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در رنکینگ‌های جهانی رتبه خوبی کسب کنند. به همین دلیل تحصیل در ترکیه تبریز گزینه بسیار مناسبی برای دانشجویانی است که قصد دارند با هزینه مقرون‌به‌صرفه در یک دانشگاه معتبر تحصیل کنند.

برای مهاجرت تحصیلی آگاهی کامل از تمام ابعاد و زوایای مختلف تحصیل نقش مهمی در موفقیت مهاجرت تحصیلی دارد. به همین دلیل اولین گام در این فرایند مشاوره با دفاتر مهاجرتی معتبر است. مؤسسه مهاجرتی علم ویرا از جمله مراکز معتبری است که می‌تواند بهترین و کامل‌ترین اطلاعات را در این زمینه در اختیار متقاضیان قرار دهد.

مزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیهمزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

تحصیل در ترکیه تبریز را از جنبه‌های مختلف می‌توان بررسی کرد. کشور ترکیه از نظر جغرافیایی و اقلیمی با دریای مدیترانه، دریای سیاه و دریای اژه مرز آبی دارد. این عامل موجب شکل‌گیری اقلیم منحصربه‌فرد ترکیه و افزایش جذابیت‌های گردشگری این کشور شده است.

علاوه بر این سیستم آموزشی ترکیه که یک سیستم تقریباً جوان محسوب می‌شود بر مبنای استانداردهای جهانی حرکت می‌کند. اعتبار علمی دانشگاه‌های ترکیه، همکاری با مراکز معتبر پژوهشی جهان و شرکت در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس از جمله مزایای تحصیل در ترکیه تبریز هستند.

توجه به تمامی این عوامل موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به ترکیه شده است. دانشگاه‌های پزشکی، دندانپزشکی، رشته‌های مهندسی و… همگی در سطح خوبی قرار دارند. دانشجویان علاوه بر تحصیل در یک محیط چندملیتی با شرکت در برنامه‌های پژوهشی فرصت‌های خوبی برای پربار کردن رزومه تحصیلی خود دارند.  اشتغال به کار ضمن تحصیل، سهولت در ورود به بازار کار جهانی و امکان اخذ بورسیه تحصیلی از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستند.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

همان‌طور که گفته شد دانشگاه‌های ترکیه به دلیل همسو بودن با قوانین آموزشی اروپا و فراهم‌سازی بهترین امکانات و تجهیزات آموزشی، علمی و رفاهی توانسته‌اند خود را در زمره دانشگاه‌های بین‌المللی قرار دهند. علاوه بر دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل در ترکیه تبریز، برخی از دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز اعتبار بالایی دارند. برخی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه عبارت‌اند از:

  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه مدیپول استانبول
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه اژه ازمیر
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه دوکوز ایلول

تحصیل در رشته های پزشکی در ترکیهتحصیل در رشته های پزشکی در ترکیه

همانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان رشته‌های پزشکی در ترکیه نیز اعتبار و اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل در دانشگاه‌های پزشکی این کشور بهترین امکانات آموزشی و تجهیزات مدرن برای تحصیل دانشجویان وجود دارد. بسیاری از اساتید دانشگاه‌های ترکیه اعتبار بین‌المللی دارند و تلاش می‌کنند دانشجویانی با بهترین سطح علمی و مهارتی تربیت کنند.

به همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان به رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و… تحصیل در ترکیه تبریز را انتخاب می‌کنند. مدرک تحصیلی دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته‌های پزشکی در ترکیه نیز دارای اعتبار بین‌المللی هستند.

شرایط تحصیل در ترکیه تبریز

در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی و برتر ایران شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه آسان‌تر است. متقاضیان تحصیل در ترکیه تبریز به‌ویژه در دانشگاه‌های دولتی باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند. مهم‌ترین آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه عبارت‌اند از:

  • آزمون SAT: برای تحصیل در دوره کارشناسی
  • آزمون YOS: برای تحصیل در دوره کارشناسی و همچنین تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
  • آزمون GRE: برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی
  • آزمون DUS: آزمون تخصص دندانپزشکی
  • آزمون TUS: آزمون تخصص رشته‌های پزشکی

ارائه آخرین مدرک تحصیلی، ارائه مدرک زبان، رزومه، انگیزه‌نامه و معرفی‌نامه (در صورت وجود) از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه تبریز هستند. درباره شرط سن دانشگاه‌های ترکیه به‌ویژه دانشگاه‌های خصوصی سخت‌گیری چندانی ندارند؛ اما پایین‌بودن سن، امتیازی است که شانس پذیرش را افزایش می‌دهد.

دفاتر مهاجرتی معتبر بهترین منابع اطلاعاتی هستند که می‌توانند شرایط کامل تحصیل در یک کشور خارجی را به متقاضیان ارائه دهند. مؤسسه علم ویرا با ارائه بهترین مشاوره تحصیل در ترکیه تبریز منبعی قابل‌استناد و مطمئن برای آغاز مهاجرت تحصیلی موفق است.

زبان تحصیل در ترکیهزبان تحصیل در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه به دلیل اعتبار بین‌المللی علاوه بر زبان ترکی، بسیاری از رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند. به همین منظور ارائه مدرک زبان ترکی یا انگلیسی الزامی است. البته متقاضیانی که مدرک زبان بین‌المللی ندارند با اثبات مهارت زبانی خود و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی زبان دانشگاه می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

افرادی که مهارت زبانی ترکی یا انگلیسی آن‌ها به‌اندازه کافی خوب نباشد باید در دوره‌های آمادگی زبان قبل از دانشگاه شرکت کنند. مدارک زبان قابل‌ارائه شامل مدرک زبان تومر برای تحصیل به زبان ترکی و مدرک زبان آیلتس یا تافل برای تحصیل به انگلیسی است. متقاضیان قبل از مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید دانشگاه موردنظر خود را بر اساس زبان تحصیل در ترکیه تبریز انتخاب کنند.

بورسیه های تحصیلی ترکیه

ارائه بورسیه‌های تحصیلی از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه تبریز است. علاوه بر بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی، سازمان‌ها و بنیادهای خصوصی و غیرانتفاعی نیز به دانشجویان واجد شایستگی‌های علمی و تحصیلی بورسیه ارائه می‌دهند. اخذ بورسیه نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تحصیل و حتی هزینه‌های زندگی دارد. برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی ترکیه عبارت‌اند از:

  • بورسیه دولتی ترکیه بورسلاری
  • بورسیه‌های دانشگاهی
  • بورسیه تحصیلی عبدالله گل
  • بورسیه تحصیلی کامل (TAB)
  • بورسیه تبادل دانشجویی اراسموس
  • بورسیه‌های سازمان‌ها و بنیادهای خصوصی
  • بورسیه‌های سازمان‌های پزشکی برای دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی

هزینه تحصیل در ترکیههزینه تحصیل در ترکیه تبریز

مناسب‌بودن هزینه تحصیل در ترکیه تبریز یکی دیگر از فاکتورهای مؤثر بر افزایش مهاجرت تحصیلی به ترکیه است. هزینه تحصیل در ترکیه به دانشگاه محل تحصیل، رشته تحصیلی، زبان و مقطع تحصیلی بستگی دارد. همانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های جهان هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی ترکیه نیز بیشتر است. در ادامه میانگین هزینه تحصیل در ترکیه آمده است:

مقطع تحصیلی شهریه تحصیل سالیانه
کارشناسی (به زبان ترکی) 240-750 دلار
کارشناسی (به زبان انگلیسی) 450-1500 دلار
کارشناسی‌ارشد (به زبان ترکی انگلیسی) 300-600 دلار
کارشناسی‌ارشد (به زبان انگلیسی) 600-900 دلار
مقطع دکترا (دانشگاه دولتی) 540-860 دلار
مقطع دکترا (دانشگاه خصوصی) 5690-27.000 دلار

 

رشته تحصیلی دانشگاه دولتی دانشگاه خصوصی
پزشکی 240-1500 دلار در سال 10.000-25.000 دلار در سال
دندانپزشکی 12.000-19.000 دلار در سال 17.000-27.000 دلار در سال
داروسازی 600-1500 دلار در سال 12.000-20.000 دلار در سال

 

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیههزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

علاوه بر هزینه تحصیل در ترکیه تبریز باید هزینه زندگی دانشجویی نیز در نظر گرفته و آن را مدیریت کرد. میزان هزینه زندگی در ترکیه به سبک زندگی دانشجو، محل اسکان و شهر محل تحصیل بستگی دارد. هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و اغلب دانشگاه‌های معتبر ترکیه خوابگاه‌های دانشجویی با امکانات استاندارد در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. در ادامه میانگین هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه آمده است:

موارد هزینه
نان 1-3 لیر
آب (5/. لیتر) 1 لیر
شیر (1 لیتر) 5 لیر
تخم‌مرغ (10 عدد) 10 لیر
پنیر سفید (1 کیلو) 40 لیر
گوشت قرمز (1 کیلو) 100-45 لیر
مرغ (1 کیلو) 50-25 لیر
بلیت اتوبوس/مترو (یک‌طرفه) 5/3- 75/1 لیر
تاکسی (5 کیلومتر) 25-20 لیر
قبض تلفن همراه (ماهیانه) 120-60 لیر

 

برای کسب اطلاعات دقیق درباره هزینه تحصیل در ترکیه تبریز و هزینه زندگی می‌توانید از مشاوران مهاجرتی دفاتر مهاجرتی معتبر مانند علم ویرا کمک بگیرید.

اشتغال به کار در ترکیهاشتغال به کار در ترکیه

از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه می‌توان امکان اشتغال به کار را نام برد. اشتغال به کار شامل دو بخش است که عبارت‌اند از:

1. اشتغال به کار ضمن تحصیل

دانشجویان مشغول به تحصیل در ترکیه تبریز می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم به تعداد ساعات معینی در هفته مشغول به کار شوند. دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی بعد از گذراندن یک ‌سال تحصیلی در ترکیه می‌توانند برای کار دانشجویی درخواست دهند. تعداد ساعات کار دانشجویی برای مقطع کاردانی 24 ساعت در هفته و برای مقاطع بالاتر 35-30 ساعت در هفته است.

2. اشتغال به کار بعد از تحصیل

برخی دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در ترکیه تبریز با ارزیابی شرایط و بازار کار ترکیه تصمیم می‌گیرند بعد از پایان تحصیلات خود در این کشور مشغول به کار شوند. برای این هدف فارغ‌التحصیلان باید برای مجوز و ویزای کار اقدام کنند. داشتن رزومه کاری مرتبط با رشته تحصیلی شانس ورود به بازار کار را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به افزایش مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف، بسیاری از دانشجویان باهدف تحصیل مقرون‌به‌صرفه و توجه به میزان اعتبار دانشگاه‌ها، تحصیل در ترکیه تبریز را انتخاب می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه با پیاده‌سازی استانداردهای آموزشی جهانی و فراهم‌سازی بهترین امکانات علمی و تحصیلی علاوه بر افزایش اعتبار علمی خود موردتوجه بسیاری از دانشجویان خارجی قرار گرفته‌اند.

جذابیت‌های گردشگری، اعتبار دانشگاه‌ها، مناسب‌بودن هزینه تحصیل و ارائه بورسیه‌های تحصیلی برخی از مزایای تحصیل در ترکیه هستند. برای تحصیل در خارج از کشور اولین و مهم‌ترین مرحله مشاوره با مراکز تخصصی و معتبر مهاجرتی است. در این زمینه تنها مؤسساتی می‌توانند به متقاضیان بهترین خدمات را ارائه دهند که سوابق اجرایی موفقی داشته باشند. دفتر مهاجرتی علم ویرا در شهرهای تبریز، تهران و…. با همراهی تیم کارآزموده خود تلاش می‌کند بهترین خدمات و مشاوره‌های ارزشمند را در اختیار متقاضیان قرار دهد. پرونده‌های مهاجرتی موفق علم ویرا و رضایت بالای مراجعین همگی گواه تخصص ما است.

با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول