هزینه های زندگی در آذربایجان
توسط تیم علم ویرا
18 فروردین 1

هزینه‌های زندگی در آذربایجان

هزینه‌های زندگی در آذربایجان یکی از دلایل استقبال ایرانیان برای مهاجرت تحصیلی به این کشور است. به علاوه، شباهت فرهنگی بالا، مسافت کوتاه و هزینه های مناسب تحصیل از دیگر دلایل محبوبیت این کشور هستند. یکی از مهم‌ترین معیارهای مهاجرت و زندگی در یک کشور خارجی برای همه افراد هزینه‌های زندگی در آن کشور است. بنابراین، اگر قصد دارید به کشوری خارجی مهاجرت کنید، بهتر است پیش از هرچیزی به بررسی هزینه‌ها و شرایط زندگی در آن کشور بپردازید. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات لازم در مورد شرایط و هزینه‌های زندگی در آذربایجان را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

شرایط کلی زندگی در آذربایجان

آذربایجان با مساحتی معادل 86600 کیلومتر مربع در قاره آسیا واقع شده است و 9 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد. این کشور در مسیر پیشرفت بوده و شرایط زندگی افراد در این کشور نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. به طور کلی آذربایجان کشوری ارزان، امن و با هزینه‌های متوسط برای زندگی است.

باکو، پایتخت این کشور دارای 11 منطقه شهری است و بیش از 55 درصد جمعیت این کشور شهرنشین هستند. این کشور دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و خشک است. آذربایجان از لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی قرار دارد و ایجاد پروژه‌های نفتی جدید باعث رشد اقتصادی این کشور شده است. به‌علاوه، مکان‌های تاریخی و فرهنگی این کشور باعث جذب توریست‌ها به آذربایجان شده است. زبان رسمی این کشور ترکی آذربایجانی و واحد رسمی پول این کشور منات است. در حال حاضر هر 1 منات آذربایجان برابر با 0.58 دلار آمریکا است. به طور کلی هزینه‌های زندگی در آذربایجان زیاد نیست و جزو مناطق مقرون به صرفه برای زندگی به شمار می‌رود.

درآمد در آذربایجان

میزان متوسط درآمد ماهانه در سال 2021 در آذربایجان 2950 منات و سالانه 35400 منات است. این درآمد به ازای هر نفر محاسبه شده است و حداکثر میانگین ماهانه 13200 منات است (این عدد حداکثر میانگین است. حداکثر حقوق از این مبلغ بالاتر است). بدیهی است که درآمد شما بسته به شغلتان متغیر خواهد بود اما متوسط حقوق برای تأمین هزینه‌های زندگی در آذربایجان در یک شهر متوسط کافی است.

هزینه‌های زندگی در آذربایجان

هزینه‌های زندگی در آذربایجان در مقایسه با کشورهای آسیایی مانند ژاپن یا کشورهای اروپایی ارزان است. هزینه بهداشت و درمان در آذربایجان بسیار پایین است. همچنین، هزینه حمل و نقل نیز در این کشور بسیار ارزان است. این موضوع می‌تواند برای دانشجویان یا افرادی که توان خرید اتومبیل را ندارند بسیار سودمند باشد.

معمولاً زمانی که صحبت از هزینه زندگی می‌شود، مهم‌ترین نکات مورد نظر افراد هزینه خرید یا اجاره مسکن، تهیه غذا، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی است. عموماً هزینه اجاره مسکن در این کشور در مقایسه با ایران ارزان محسوب می‌شود (به صورت میانگین، هزینه اجاره خانه در باکو 54% کمتر از تهران است).

بدیهی است که هزینه‌های زندگی در آذربایجان برای هر فرد بسته به سبک زندگی او متفاوت خواهد بود. متوسط هزینه زندگی در آذربایجان (بدون احتساب اجاره مسکن) برای یک نفر 415 دلار آمریکا است. این هزینه برای یک خانواده 4 نفره 1480 دلار آمریکا محاسبه شده است. در ادامه مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در این کشور را بررسی می‌کنیم.

housing cost

 

هزینه مسکن

بخش عمده‌ی هزینه‌های زندگی در آذربایجان مربوط به مسکن است. قیمت خانه و آپارتمان در شهرهای مختلف، متفاوت است. محل زندگی، تعداد افراد و متراژ خانه نیز در قیمت آن مؤثر خواهد بود. با تغییر مواردی مانند امکانات یا منطقه زندگی می‌توانید مبالغ اجاره را افزایش یا کاهش دهید. برای مثال؛ باکو به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای آذربایجان، از شهرهای گران‌ قیمت این کشور به شمار می‌رود. هزینه‌های زیر به صورت میانگین محاسبه شده اند (قیمت دلاری برای سادگی گرد شده است).

  • آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 350 تا 800 منات (206 تا 471 دلار)
  • آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر: 200 تا 400 منات (117 تا 235 دلار)
  • آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر: 800 تا 2000 منات (471 تا 1176 دلار)
  • آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر: 400 تا 1400 منات (235 تا 824 دلار)

قیمت خرید آپارتمان در مرکز شهر حدود 2840 منات (1671 دلار) به ازای هر متر مربع محاسبه شده است. این مبلغ برای خرید آپارتمان خارج از مرکز شهر 1256 منات (738.8 دلار) است.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل از موارد اصلی در لیست هزینه‌های زندگی در آذربایجان و هر کشور دیگری است. عموماً افرادی که خودروی شخصی دارند از قیمت بنزین راضی هستند. قیمت بنزین حدودا 0.5 دلار است که بسیار ارزان محسوب می‌شود. همین موضوع، دلیل پایین بودن هزینه‌های حمل و نقل در این کشور است. میانگین هزینه حمل و نقل عمومی برای هر نفر بین 15 تا 20 منات (حدوداً 9 تا 12 دلار) است.

اگر بخواهید در شهر باکو زندگی کنید می‌توانید از مترو استفاده کنید. هزینه بلیط یک طرفه حدود 0.30 منات و هزینه کارت یک ماهه حدود 20 منات است.

هزینه خوراک

هزینه خورد و خوراک نیز از مخارج مهمی است که باید برای محاسبه هزینه‌های زندگی در آذربایجان در نظر بگیرید. طبیعتاً هزینه خورد و خوراک شما به سبک زندگی‌تان بستگی دارد. معمولاً هزینه مواد غذایی در آذربایجان بالا نیست. اگر جزو افرادی هستید که به رستوران رفتن علاقه‌مند هستید، هزینه‌های خوراک شما بیش‌تر خواهد شد.

رستوران‌های آذربایجان معمولاً مورد توجه گردشگران است و اگر درآمد شما پایین‌تر از حد متوسط نباشد هزینه آن برای شما مناسب خواهد بود. میانگین هزینه خورد و خوراک در آذربایجان 54 منات (31.8 دلار) و میانگین هزینه رستوران 10 منات (5.8 دلار) است. می‌توانید جزئیات قیمت برخی از مواد غذایی را در زیر مشاهده کنید ( مواردی که مقدار آن نوشته نشده است، بر حسب یک کیلوگرم محاسبه شده اند).

  • نان (500 گرم): 0.5 منات (0.29 دلار)
  • گوشت گوساله: 12.3 منات ( 7.24 دلار)
  • برنج: 2.8 منات (1.65 دلار)
  • نوشابه کوچک: 0.8 منات (0.47 دلار)
  • شیر (هر لیتر): 1.7 منات (1 دلار)
  • پنیر: 6.4 منات (3.75 دلار)
  • تخم مرغ (12 عدد): 2.2 منات (1.29 دلار)
  • فیله مرغ: 5.9 منات (3.47 دلار)
  • سیب: 1.6 منات (0.94 دلار)
  • موز: 2.3 منات (1.35 دلار)
  • آب (1.5 لیتر): 0.9 منات (0.53 دلار)

اگر بخواهید در محاسبه هزینه‌های خورد و خوراک خود رستوران‌ها را نیز در نظر بگیریم میانگین قیمت‌ها به شرح زیر خواهد بود:

  • یک وعده غذا در رستوران معمولی: 10 منات (5.88 دلار)
  • غذا در رستوران خوب برای 2 نفر: 50 منات (29.4 دلار)
  • یک وعده غذا در مک‌دونالد: 9.5 منات (5.6 دلار)

پوشاک

مورد بعدی در لیست هزینه‌های زندگی در آذربایجان، هزینه‌های خرید پوشاک است. قیمت پوشاک در آذربایجان بر خلاف هزینه‌های خوراک و حمل و نقل ارزان نیست. برندهای پوشاک مختلف از جمله برندهای معتبری مانند آدیداس در این کشور وجود دارند. هزینه متوسط پوشاک به شرح زیر است:

  • شلوار جین معمولی: بین 60 تا 80 منات (35.2 تا 47 دلار)
  • لباس تابستانی (رده برندهایی مانند H & M یا ZARA): 73 منات (42.9 دلار)
  • کفش رسمی مردانه: 136.7 منات (80.4 دلار)

Monthly service

خدمات ماهیانه

 پس از هزینه‌های مربوط به مسکن و اقامت، اصلی‌ترین مورد میان هزینه‌های زندگی در آذربایجان، هزینه خدمات است. این خدمات شامل تلفن، آب، برق، گاز و اینترنت است. این هزینه‌ها به صورت تقریبی عبارت اند از:

  • 77.3 منات (45.4 دلار) هزینه خدمات آب، برق، گرمایش و… برای یک آپارتمان 85 متری
  • ·        0.06 منات (0.035 دلار) برای یک دقیقه تماس با موبایل
  • ·        29.7 منات (17.47 دلار) برای اینترنت پرسرعت (60 Mbps) با حجم نامحدود

ورزش و تفریح

از دیگر هزینه‌های زندگی در آذربایجان می‌توان به هزینه‌های تفریحی اشاره کرد. هزینه‌ی تفریحاتی مانند سینما در آذربایجان پایین است؛ اما این هزینه برای استفاده از امکانات و خدمات ورزشی ارزان محسوب نمی شود. این هزینه‌ها عبارت اند از:

  • هزینه ماهانه باشگاه برای یک نفر: 61.8 منات (36.35 دلار)
  • بلیط سینما برای هر نفر: 8 منات (4.7 دلار)

هزینه زندگی دانشجویی در آذربایجان

تعداد زیادی از مهاجران ایران در جمهوری آذربایجان را دانشجویان تشکیل می‌دهند. اگر شما بتوانید با استفاده از بورسیه تحصیلی به آذربایجان مهاجرت کنید، هزینه‌های شما توسط دولت آذربایجان پرداخت خواهد شد.

اگر بخواهید با بودجه شخصی در این کشور به تحصیل بپردازید، هزینه‌های زندگی در آذربایجان برای شما به شکل کلی تفاوت چندانی با مقادیری که پیش از این گفته شد، ندارد. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در آغاز هر سال تحصیلی باید شهریه خود را به صورت کامل بپردازید. هزینه‌های تحصیلی بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. هزینه‌های تحصیل در آذربایجان به صورت تقریبی عبارت اند از:

  • 600 تا 2000 دلار هزینه دوره‌های آمادگی اولیه
  • 1000 تا 2500 دلار در سال در مقطع کارشناسی
  • 1000 تا 4000 دلار در سال در مقطع کارشناسی ارشد
  • 1500 تا 4000 دلار در سال در مقطع دکترا

دانشجویان بین‌المللی که در آذربایجان به تحصیل مشغول هستند، تا پیش از فارغ‌التحصیلی اجازه کار حتی به صورت پاره‌وقت را ندارند.

Cost of student living in Azerbaijan

جمع بندی

جمهوری آذربایجان از کشورهای همسایه ایران است که همواره مورد توجه مهاجران بسیاری بوده است. فارغ از اینکه قصد دارید به صورت تحصیلی، کاری یا همراه با خانواده به این کشور مهاجرت کنید، هزینه‌های زندگی در آذربایجان مهم‌ترین موضوعی است که باید در نظر بگیرید.

هزینه‌های مسکن، خوراک، درمان و حمل و نقل در این کشور پایین است. به طور کلی آذربایجان جزو کشورهای گران محسوب نمی‌شود؛ اما طبیعتاً میزان درآمد شما در این موضوع دخیل است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات بیش‌تری در مورد شرایط و هزینه‌های زندگی در آذربایجان کسب کرده باشید.

بهتر است زیر نظر یک مؤسسه مهاجرتی متخصص برای مهاجرت به آذربایجان اقدام کنید. ما در مؤسسه‌ی مهاجرتی ویرا خدمات لازم را برای تسهیل مهاجرت شما ارائه خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره مهاجرتی تلفنی با شماره ۰۹۱۴۲۹۴۱۳۴۸ تماس بگیرید. کارشناسان متخصص ما به صورت تمام وقت به شما خدمات مورد نظرتان را ارائه خواهند داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون