شرایط تحصیل در آذربایجان
توسط تیم علم ویرا
18 فروردین 2

شرایط تحصیل در آذربایجان 2024-2023

کشور آذربایجان جزو اولویت دانشجویان ایرانی است که قصد ادامه تحصیل در یکی از کشورهای خارجی را دارند. در واقع تحصیل در آذربایجان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای متقاضیان باشد. در ادامه به بررسی جوانب مختلف تحصیل در آذربایجان می‌پردازیم.

جمهوری آذربایجان

کشور آذربایجان یکی از همسایه‌های شمالی ایران است. جمهوری آذربایجان در کنار دریای خزر قرار دارد و مانند ایران آب و هوای مناسب و متنوعی دارد. باکو، پایتخت کشور آذربایجان است که جزو توریستی‌ترین و پرطرفدارترین شهرهای آن است. زبان رسمی در این کشور، زبان آذربایجانی (ترکی آذری) است. همچنین در این کشور به زبان‌های دیگری مانند زبان روسی، ارمنی، تالشی و حتی ایرانی هم صحبت می‌کنند. کشور آذربایجان یک کشور تاریخی می‌باشد که در گذشته جزوی از ایران بوده است. بنابراین از جنبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و … بسیار به ایران نزدیک است. واحد پول رسمی جمهوری آذربایجان مانات یا منات با نماد بین المللی “AZN” است.

چرا آذربایجان

همانطور که گفته شد آذربایجان یکی از همسایه‌های ایران است که همین موضوع باعث مسافت کمتر تا ایران و مزیت‌های آن است. شرایط زندگی در این کشور به دلیل شباهت فرهنگ، برای دانشجویان ایرانی بسیار راحت‌تر است. یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در آذربایجان پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور است که موضوع بسیار مهم و قابل توجهی در مهاجرت است. نکته‌ای که باعث استقبال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های آذربایجان شده، این است که در این کشور امکان کار در حین تحصیل وجود دارد.

Language of education in Azerbaijan

زبان تحصیل در آذربایجان

تحصیل در آذربایجان پیش از دانشگاه به دو زبان آذری و روسی ارائه می‌شود و زبان تحصیل در دانشگاه آذری، روسی و انگلیسی است. امکان انتخاب زبان جهت ادامه تحصیل برای دانشجویان وجود دارد. البته انتخاب زبان انگلیسی تنها در برخی رشته‌های کارشناسی امکان پذیر است و بیشتر رشته‌هایی در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

نظام آموزشی آذربایجان

به طور کلی سطح علمی دانشگاه‌های کشور آذربایجان در جهان متوسط است. اخیراً در نظام آموزشی جمهوری آذربایجان تحولاتی رخ داده است. درواقع نظام آموزشی  آذربایجان در حال تغییر و شبیه شدن به نظام آموزشی کشورهای پیشرفته اروپایی است.

کنفرانس‌های علمی در آذربایجان

سالانه تعدادی از کنفرانس‌های علمی دنیا در آذربایجان برگزار می‌شود که این فرصت خوبی برای دانشجویان بین المللی که مشغول به تحصیل در آذربایجان هستند، محسوب می‌شود. در واقع دانشجویان بین المللی می‌توانند با ارائه مقالات و پژوهش‌های علمی در زمینه‌های مختلف در این کشور، راه خود را برای ادامه تحصیل در سایر کشورها هموار کنند. همچنین با حضور در این کنفرانس‌ها و دریافت تقدیرنامه از کنفرانس‌های معتبر علمی می‌توان رزومه خوبی برای خود ساخت و این یک برگ برنده برای ورود به بازار کار محسوب می‌شود.

مدارس ایرانی در آذربایجان

تقریباً در اکثر کشورهایی که سفارت ایران در آن‌ها وجود دارد، مدارس ایرانی نیز وجود دارد. در شهرهای بزرگ جمهوری آذربایجان هم مدارس ایرانی برای تحصیل ایرانیان مقیم آذربایجان وجود دارد. نکته‌ای که بهتر است به آن اشاره کنیم این است که کیفیت علمی و آموزشی در مدارس ایران و آذربایجان تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند. بنابراین تحصیل در آذربایجان در مقاطع پیش از دانشگاه برای دانش آموزانی که به همراه والدین خود مقیم آذربایجان هستند، مناسب است.

Living conditions in Azerbaijan for students

شرایط زندگی در آذربایجان برای دانشجویان

به طور کلی می‌توان گفت که شرایط تحصیل در آذربایجان و شرایط زندگی دانشجویی در این کشور مناسب است و دانشجویان می‌توانند با امنیت کامل و آسایش خاطر به ادامه تحصیل در این کشور بپردازند.

جمهوری آذربایجان دارای ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و جنبش‌های مختلف و اعتراضات تقریباً در این کشور وجود ندارد. تمامی این عوامل باعث می‌شود، یک دانشجوی بین المللی در آذربایجان زندگی و تحصیل خوبی داشته باشد و خطری او را تهدید نکند.

جهت مشاوره رایگان تحصیل در آذربایجان و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های باکو و نخجوان در رشته‌های پزشکی با شماره‌های: ۰۹۱۴۲۹۴۱۳۴۸ و  ۰۹۱۴۱۰۶۴۵۶۰ تماس بگیرید.

تحصیل در رشته پزشکی آذربایجان

برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور آذربایجان تعدادی دانشگاه وجود دارد که لازم به ذکر است که بگوییم اکثر دانشگاه‌های این کشور مورد تأیید وزارت بهداشت ایران نیستند.

تحصیل در آذربایجان در رشته پزشکی به دو زبان روسی و آذری ارائه می‌شود. همچنین برخی از دانشگاه‌ها امکان تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده‌اند.

نکته مهمی که درباره موضوع تحصیل پزشکی در آذربایجان وجود دارد این است که برنامه آموزشی پزشکی در این کشور از نوع MBBS است. در واقع این نوع آموزش دانشجویان را برای شرکت در آزمون‌های  USMILE آماده می‌کند. این موضوع از دیگر دلایل استقبال دانشجویان بین المللی از تحصیل پزشکی در جمهوری آذربایجان است.

دوره پزشکی در آذربایجان حدود شش سال طول می‌کشد و شامل آموزش‌های بالینی و غیربالینی می‌باشد. برخی دانشگاه‌های کشور آذربایجان بیمارستان‌های مخصوص به خود را دارند که دانشجویان می‌توانند دوره کارآموزی خود را در این دانشگاه‌ها سپری کنند.

Studying in the field of dentistry in Azerbaijan

 

تحصیل در رشته دندانپزشکی آذربایجان

امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی در جمهوری آذربایجان به سه زبان روسی، آذری و انگلیسی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. در واقع دانشجویان می‌توانند زبان تحصیل خود را از بین این سه زبان انتخاب کنند. اگر داوطلبی قصد تحصیل به زبان‌های آذری و روسی را داشته باشد، می‌تواند قبل از ورود به دانشگاه در دوره‌های زبان شرکت کند. توصیه ما به کسانی که زبان انگلیسی را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند این است که سعی کنند در حین تحصیل در آذربایجان به زبان رسمی کشور یعنی آذری هم مسلط شوند. چون در دوره کارآموزی در بیمارستان برای برقراری ارتباط با بیماران به زبان آذری نیاز است.

تحصیل در آذربایجان در رشته دندانپزشکی در یک دوره پنج ساله به طول می‌انجامد. باید بدانید که برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌های این کشور لازم است حتماً قبل از ورود به کورس اصلی دانشگاه، در کالج‌های این کشور شرکت کنید. در این باره می‌توانید شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظرتان را مطالعه کنید و اطلاعات کامل به دست آورید.

تحصیل در مقطع دکتری در آذربایجان

از آنجایی که مدرک دکترای آذربایجان در ایران مورد تائید وزارت بهداشت نیست پس تحصیل در آذربایجان در مقطع دکتری به داوطلبین توصیه نمی‌شود. اگر دانشجویی هم مشغول تحصیل دکتری در آذربایجان باشد، پس از بازگشت به ایران می‌تواند مدرک خود را معادل سازی کند که این کار مستلزم صرف وقت و هزینه‌های زیاد است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آذربایجان

بنابر توضیحاتی که داده شد، می‌توانیم کارشناسی ارشد را بالاترین مقطع برای تحصیل در آذربایجان برای دانشجویان خارجی در نظر بگیریم. مقطع کارشناسی ارشد دردانشگاه های مختلف جمهوری آذربایجان به سه زبان روسی، آذری و انگلیسی ارائه می‌شود. کارشناسی ارشد در این کشور در یک دوره دو ساله برگزار می‌شود که البته برای ارائه پایان نامه ممکن است برای برخی از دانشجویان یک‌ترم بیشتر طول بکشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آذربایجان، ارائه رزومه تحصیلی و نمرات و معدل خوب در پذیرش دانشگاه می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

تحصیل رایگان در آذربایجان

داوطلبان اهل کشور آذربایجان می‌توانند با شرکت در آزمون ورودی برخی از دانشگاه‌های معین به صورت رایگان در این دانشگاه‌ها پذیرش شوند و تحصیل کنند. اما تحصیل در آذربایجان به صورت رایگان برای داوطلبین بین المللی به این سادگی امکان پذیر نیست. درواقع آنها باید بتوانند از مزایایی مانند بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند تا تحصیلشان در این کشور رایگان باشد.

دانشگاه دولتی نخجوان

نخجوان یکی از شهرهای آذربایجان است که اسم اصلی دانشگاه آن دانشگاه دولتی نخجوان (Nakhchivan State University) می‌باشد. این دانشگاه از پرطرفدارترین دانشگاه‌های آذربایجان است که سالانه دانشجویان زیادی از سرتاسر جهان را پذیرش می‌کند.

یکی از مزیت‌های این دانشگاه این است که شرایط خاصی برای پذیرش ندارد و همه دیپلم‌ها و همه جور معدلی را پذیرش می‌کند. همچنین این دانشگاه نه شرط سن دارد و نه داشتن مدرک زبان الزامی است. همچنین دانشگاه دولتی نخجوان آزمون ورودی ندارد اما مصاحبه دارد. کالج دانشگاه نخجوان یک ساله است و بعد از پایان دوره کالج یک آزمون برگزار می‌شود که سطح آن خیلی سخت نیست و تقریباً همه دانشجویان در این آزمون قبول خواهند شد.

دانشگاه طب باکو

دانشگاه طب باکو (Azerbaijan Medical University) نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های پرطرفدار برای تحصیل در آذربایجان است که سالانه میزبان هزاران دانشجو از سراسر جهان می‌باشد. دانشگاه طب باکو تنها داوطلبانی که مدرک دیپلم ریاضی و تجربی با معدل کل بالای 14 دارند را پذیرش می‌کند. این دانشگاه آزمون ورودی ندارد، اما مانند دانشگاه نخجوان مصاحبه دارد. کالج باکو یک‌ترم است و درس‌هایی مانند زیست، شیمی، فیزیک و زبان در این دوره ارائه می‌شود.

Banking and financial services for international students in Azerbaijan

 

خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان بین المللی در آذربایجان

معمولاً یکی از مشکلاتی که دانشجویان در کشورهای مختلف با آن روبرو هستند، انجام تراکنش‌های بانکی و افتتاح حساب می‌باشد. از آنجایی که جمهوری آذربایجان یکی از همسایه‌های کشور ایران است، دانشجویان راحت‌تر از سایر کشورها می‌توانند با ایران تراکنش‌های مالی داشته باشند. معمولاً هم بانک‌هایی که برای دانشجویان بین المللی خدمات ارائه می‌دهند، در نزدیکی دانشگاه‌ها شعبه دارند که این جزو مزیت‌های تحصیل در آذربایجان محسوب می‌شود.

کار دانشجویی در آذربایجان

برای دانشجویانی که مشغول تحصیل در آذربایجان هستند، محدودیتی برای کار کردن وجود ندارد. حتی دانشجویان بین المللی نیز می‌توانند به صورت نیمه وقت کار کنند. البته ذکر این نکته هم مهم است که در جمهوری آذربایجان کار دولتی برای دانشجویان و به ویژه دانشجویان خارجی وجود ندارد. اکثر دانشجویان در این کشور در کنار تحصیل به انجام کارهای عمومی می‌پردازند که این می‌تواند برای تأمین هزینه‌های تحصیل در آذربایجان به فرد کمک کند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در آذربایجان پرداختیم. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره‌های مهاجرتی با مشاوران موسسه مهاجرتی علم ویرا در ارتباط باشید. برای ارتباط با متخصصان ما به شماره‌ی 09142941348 در واتساپ پیام دهید. اخذ پذیرش تحصیلی تخصص ماست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون