تحصیل در کشور آذربایجان
توسط تیم علم ویرا
17 فروردین 1

همه چیز درباره تحصیل در کشور آذربایجان؛ دریافت ویزا تحصیلی

تحصیلات دانشگاهی بخش مهمی از زندگی هر فرد است. می‌توان گفت که حیات مدرن انسان تا حد زیادی به تحصیلات وابسته است. به عبارت دیگر سطح تحصیلات شما تعیین کننده شرایط زندگی شما در آینده است. تحصیل در کشورهای خارجی یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های مهاجرتی میان دانشجویان ایرانی است. ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دیگر کشورها همچون تحصیل در کشور آذربایجان می‌تواند فرصت‌های بسیاری را به روی شما باز کند.

یکی از مقاصد محبوب مهاجرت، آذربایجان است. قرابت جغرافیایی، هزینه‌های پایین و امکان تحصیل در رشته پزشکی از جمله مزایای تحصیل در آذربایجان است. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که درباره مهاجرت و تحصیل در این کشور باید بدانید را، با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

آذربایجان؛ سرزمین آتش

پیش از بررسی شرایط و نکات مربوط به تحصیل در کشور آذربایجان بهتر است کمی با این کشور آشنا شویم. آذربایجان بین خاورمیانه و اروپا قرار گرفته و از شمال با روسیه و از جنوب با ایران همسایه است. آذربایجان از نظر سیاسی به روسیه و از نظر فرهنگی به ترکیه نزدیک است. همین موضوع، آذربایجان را به یکی از جذاب‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. آذربایجان به عنوان سرزمین آتش شناخته می‌شود، برج‌های شعله، منابع نفتی متعدد و گل‌فشان‌های (Mud Volcano) معروف آن از جمله نمودهای این نام هستند. به علاوه، نام تاریخی این کشور به معنای محل نگهداری آتش مقدس بوده است.

آذربایجان به عنوان یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی برای دانشجویان شناخته می‌شود. این محبوبیت سالانه رو به افزایش است. یکی از دلایل این امر، وجود ترکیبی از فرهنگ‌های ترکی، خاورمیانه‌ای و اروپایی در این کشور است. آذربایجان به عنوان یکی از باثبات‌ترین کشورهای منطقه سالانه پذیرای گردشگران بسیاری نیز هست.

دلایل انتخاب آذربایجان توسط دانشجویان متعدد اند. مهم‌ترین دلایل افراد برای تحصیل در کشور آذربایجان عبارت اند از: قرابت فرهنگی و جغرافیایی، هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی، پذیرش ساده دانشگاه‌ها، تحصیل پزشکی بدون آزمون و امکان کار و اقامت. اگر به دنبال اخذ پذیرش و تحصیل در این کشور هستید، ما در مؤسسه ویرا در تمامی قدم‌های مسیر همراه شما خواهیم بود.

مزایای تحصیل در آذربایجان 

همانطور که پیش از این ذکر شد، محبوبیت آذربایجان در میان دانشجویان رو به افزایش است. تحصیل در آذربایجان می‌تواند مزایای متعددی برای شما به همراه داشته باشد. بررسی این مزایا و میزان اهمیت آن‌ها برای شما می‌تواند در روند تصمیم‌گیری کمک کننده باشد. مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه‌های آذربایجان به شرح زیر است:

  • مهم‌ترین مزیت تحصیل در کشور آذربایجان را می‌توان پایین بودن هزینه‌ها دانست. هزینه تحصیل و زندگی در آذربایجان کاملاً مقرون به صرفه است. به صورت میانگین  هزینه زندگی در این کشور، 22.15% پایین‌تر از ایران است.
  • نزدیکی آذربایجان به ایران یکی دیگر از مزایای آن است. این قرابت جغرافیایی موجب سهولت رفت و آمد به این کشور می‌شود. شما و خانواده‌تان می‌توانید حتی به صورت زمینی به آذربایجان بروید.
  • تحصیل در دانشگاه‌های آذربایجان به سه زبان انگلیسی، ترکی و روسی امکان‌پذیر است. اگر در شهرهای آذری زبان ایران زندگی می‌کنید و به این زبان تسلط دارید، به راحتی می‌توانید برای تحصیل به زبان آذری اقدام کنید.
  • امکان تحصیل در مقاطع ارشد، دکترا و رشته‌های علوم پزشکی نیز فراهم است. پذیرش تحصیلی پزشکی بدون آزمون و استانداردهای آموزشی مطابق با اروپا از دیگر مزایای تحصیل در کشور آذربایجان به شمار می‌رود.
  • با تحصیل در این کشور شما امکان کاریابی و اخذ شهروندی پس از فارق‌التحصیلی را نیز خواهید داشت.

Studying in Azerbaijan

تحصیل در کشور آذربایجان

آذربایجان از جمله کشورهایی است که به دنبال افزایش اعتبار سیستم آموزشی خود در سطح بین‌المللی است. به همین جهت، دانشگاه‌های آذربایجان روابط بین‌المللی متعددی با دیگر دانشگاه‌های معتبر جهان برقرار کرده اند. ارتباطات بین‌المللی موجب افزایش اعتبار دانشگاه و ایجاد فرصت‌های تحصیلی بی‌نظیر برای دانشجویان می‌شود. برای مثال، برنامه‌های تبادل دانشجو به شما اجازه می‌دهند مدت مشخصی از دوران تحصیل خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان بگذارنید. بنابراین، اگر به دنبال تحصیل در کشوری ارزان با دانشگاه‌های خوب و سیستم آموزشی مناسب هستید، ما آذربایجان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تحصیل در کشور آذربایجان در مقطع کارشناسی

حتماً می‌دانید که اولین سطح از تحصیلات دانشگاهی کارشناسی یا لیسانس است. مدت زمان تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های آذربایجان مانند بسیاری از کشورهای دیگر 3 تا 4 سال است. زبان تحصیل شما در مقطع کارشناسی می‌تواند انگلیسی؛ آذری یا روسی باشد. تنوع رشته‌های موجود در این مقطع بسیار زیاد است. شما می‌توانید در رشته‌های مهندسی، هنر، اقتصاد، بیزینس، علوم پایه و… به تحصیل بپردازید.

تحصیل در کشور آذربایجان در مقطع کارشناسی ارشد

معمولاً بسیاری از دانشجویان ایرانی که به قصد ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنند، متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد یا دکترا هستند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. البته باید مدارک مربوط به تسلط زبانی را به دانشگاه ارائه کنید. طول تحصیل در مقطع کارشناسی عموماً بین 1.5 تا 2 سال است. تنوع رشته‌های تحصیلی برای کارشناسی ارشد نیز وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی در رشته دلخواهتان به تحصیل بپردازید.

تحصیل در کشور آذربایجان در مقطع دکترا

آذربایجان برای دانشجویان دکترا نیز بسیار مناسب بوده و فرصت‌های متعددی در اختیار آن‌ها می‌گذارد. تحصیل در مقطع دکترا در آذربایجان بین 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد. شرایط اخذ پذیرش دکترا اندکی متفاوت است و شما به ارائه پروپوزال و مکاتبه با اساتید مربوطه نیاز دارید.

تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در آذربایجان

آذربایجان همواره یکی از مورد توجه‌ترین کشورها برای دانشجویان رشته‌های علوم‌پزشکی بوده است. یکی از دلایل این محبوبیت، امکان تحصیل در کشور آذربایجان در رشته پزشکی بدون نیاز به آزمون و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است. طول دوره تحصیل در رشته پزشکی در آذربایجان حدود 6 سال است. زبان تحصیل را نیز می‌توانید بین یکی از زبان‌های انگلیسی، آذری و روسی انتخاب کنید. برخورداری از حداقل معدل 14 و آیلتس 5.5 به بالا از شروط اصلی اخذ پذیرش در رشته پزشکی اند. یکی دیگر از ملزومات تحصیل پزشکی در این کشور گذراندن دوره آمادگی اولیه است.

یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار میان دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور آذربایجان را دارند، دندان‌پزشکی است. تحصیل در این رشته حدود 5 سال به طول انجامیده و باید یک دوره آمادگی را نیز بگذرانید. مدارک دانشگاه‌های آذربایجان برای رشته‌های علوم پزشکی از جمله دندان‌پزشکی دارای اعتبار بین‌المللی بوده و امکان کار یا ادامه تحصیل در دیگر کشورها را نیز برای شما فراهم می‌کند.

دانشگاه‌های مختلفی در آذربایجان وجود دارند که در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و … دانشجو می‌پذیرند. برخی از این دانشگاه‌ها عبارت اند از:

  • دانشگاه دولتی باکو (Baku State University)
  • دانشگاه طب باکو (Azerbaijan Medical University)
  • دانشگاه خزر (Khazar University)
  • دانشگاه قفقاز (Qafqaz University)

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان

مانند هر کشور دیگری، تحصیل در کشور آذربایجان نیز شرایط و مدارک خاصی را لازم دارد. برای اینکه بتوانید در مسیر اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی موفق شوید، لازم است همه مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. این شرایط و مدارک ممکن است بسته به دانشگاه، رشته و مقاطع تحصیلی مورد نظر شما متفاوت باشد. برای مثال، دانشگاه‌های NTU و SMU به نمره آزمون SAT نیاز دارند. به صورت کلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آذربایجان به مدارک زیر نیاز دارید.

  • کپی تمام صفحات پاسپورت معتبر
  • اصل مدارک شناسایی به همراه کپی آن‌ها
  • عکس رنگی با کیفیت که اخیراً گرفته شده باشد با ابعاد 3*4 ( تعداد عکس بسته به دانشگاه شما می‌تواند از 1 تا 6 عدد متغیر باشد)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی سابق
  • اصل و کپی ریز نمرات تحصیلی
  • فرم درخواست پذیرش به صورت تکمیل شده
  • رسید پرداخت هزینه
  • گواهی سلامت عمومی و مدارک تست ایدز (HIV) که اخیراً صادر شده باشند ( ارائه مدارک عدم ابتلا به اچ‌آی‌وی، هپاتیت‌ B و هپاتیت C برای کشور آذربایجان ضروری است.)
  • رزومه علمی (برای مقاطع ارشد و دکترا)
  • انگیزه نامه بین 400-300 کلمه (برای مقطع ارشد)
  • انگیزه نامه با حداقل 500 کلمه (برای مقطع دکترا)
  • توصیه نامه (برای مقطع دکترا)

The cost of studying in Azerbaijan

هزینه تحصیل در کشور آذربایجان

هزینه تحصیل در آذربایجان و میزان شهریه‌ای که شما می‌پردازید بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. برای مثال هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است. میانگین هزینه تحصیل در آذربایجان به صورت تقریبی به شرح زیر است.

  • 600 تا 2000 دلار هزینه دوره‌های آمادگی اولیه
  • 1000 تا 2500 دلار در سال در مقطع کارشناسی
  • 1000 تا 4000 دلار در سال در مقطع کارشناسی ارشد
  • 1500 تا 4000 دلار در سال در مقطع دکترا
  • حدود 5500-5000 دلار در سال به صورت میانگین برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی

لازم به ذکر است که امکان اخذ بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد. برای دریافت بورسیه تحصیلی آذربایجان لازم است از رزومه علمی خوبی برخوردار باشید. بورسیه تحصیلی آذربایجان از طرف دولت این کشور اعطا شده و برای تمامی دوره‌های تحصیلی قابل دریافت است.

The best universities in Azerbaijan

بهترین دانشگاه‌های آذربایجان

همانگونه که پیش از این ذکر شد، هزینه پایین تحصیل در کنار کیفیت بالای آموزش از اساسی‌ترین مزایای تحصیل در کشور آذربایجان اند. برای اینکه بتوانید از بهترین سطح آموزش و امکانات برتر آموزشی بهره‌ ببرید باید در دانشگاه‌های برگزیده این کشور تحصیل کنید. انتخاب دانشگاه یکی از اساسی‌ترین نکات مهاجرت تحصیلی است، بنابراین در انتخاب آن دقت کنید. دانشگاه‌های برتر آذربایجان در ادامه ذکر شده اند.

  •  دانشگاه دولتی باکو (Baku State University)
  • دانشگاه دولتی صنعت و نفت آذربایجان (Azerbaijan State University of Oil and Industry)
  • دانشگاه پزشکی آذربایجان(Azerbaijan Medical University)
  • دانشگاه خزر  (Khazar University)
  • دانشگاه آدا  (ADA University)
  • دانشگاه قفقاز (Qafqaz University)
  • دانشگاه فنی آذربایجان   (Azerbaijan Technical University)
  • دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان (Azerbaijan State University of Economics)

سخن پایانی

آذربایجان یکی از کشورهای همسایه ایران است که با دانشگاه‌های بین‌المللی خود همواره مورد توجه دانشجویان بوده است. شما با اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و دریافت ویزای تحصیلی می‌توانید به آذربایجان مهاجرت کنید. تحصیل در کشور آذربایجان با مزایای بسیاری همراه است. شما با تهیه و ارسال مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش، می‌توانید با هزینه پایین در بهترین رشته‌‌های دانشگاهی به تحصیل بپردازید.

بهتر است زیر نظر یک مؤسسه مهاجرتی متخصص برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید. ما در موسسه مهاجرتی ویرا خدمات لازم را برای تسهیل مهاجرت شما ارائه خواهیم کرد. ما بهترین خدمات مهاجرتی را به متقاضیان ارائه می کنیم. برای دریافت مشاوره مهاجرتی تلفنی با شماره 09142941348 تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما به صورت تمام وقت خدمات مورد نظرتان را ارائه خواهند داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون