تحصیل در باکو
توسط تیم علم ویرا
18 فروردین 1

تحصیل در باکو | شرایط پذیرش + هزینه تحصیل و زندگی

در سال‌های اخیر، کشور آذربایجان یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که تمایل دارند در یکی از کشورهای نزدیک به ایران تحصیل کنند. آذربایجان یکی از همسایه‌های ایران است و فرهنگ مردم این کشور به مردم ما نزدیک است. بنابراین شرایط زندگی در این کشور برای دانشجویان ایرانی بسیار راحت‌تر از سایر کشورها است.

پایتخت جمهوری آذربایجان شهر باکو است. دانشگاه طب باکو (Azerbaijan Medical University) یکی از دانشگاه‌های پرطرفدار برای تحصیل در باکو است که سالانه میزبان هزاران دانشجو از سراسر جهان می‌باشد. در ادامه به بررسی جوانب مختلف تحصیل در باکو می‌پردازیم.

سیستم آموزشی و تحصیل در باکو

سیستم آموزشی در باکو و به طور کلی در کشور آذربایجان به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود. هر دو دسته تحت نظارت دولت و وزارت آموزش و پرورش این کشور می‌باشند.

تحصیل در باکو در سه سطح آموزش ابتدایی، متوسطه عمومی و متوسطه کامل برگزار می‌شود. دوره آموزش ابتدایی 4 ساله است و پس از آن دانش آموزان وارد دوره متوسطه عمومی می‌شوند که تا 5 سال ادامه دارد. دانش آموزانی که دوره متوسطه عمومی را با موفقیت پست سر می‌گذارند اجازه ورود به دوره 2 ساله متوسطه کامل را دریافت می‌کنند. در این دوره آموزش تخصصی در یکی از رشته‌های انسانی، فنی و علوم تجربی که توسط خود دانش آموز انتخاب می‌شود، آغاز می‌گردد.

دانش آموزان خارجی که قصد تحصیل در باکو دارند می‌توانند در یکی از مدارس بین المللی مانند مدرسه بین المللی باکو، مدرسه آکسفورد باکو و مدرسه بریتانیایی باکو ثبت نام کنند. البته در شهر باکو مدارس ایرانی برای تحصیل ایرانیان مقیم آنجا نیز وجود دارد.

تحصیل در مدرسه بین المللی آکسفورد باکو

مدرسه بین المللی آکسفورد باکو در سال 1998 در شهر باکو تأسیس شد و امروزه به عنوان یکی از معتبرترین مدارس بین المللی آذربایجان شناخته می‌شود. این مدرسه همواره در پی افزایش امکانات و فرصت‌های آموزشی برای دانش آموزان می‌باشد. مدرسه بین المللی آکسفورد دوره‌های آموزشی را برای سنین 3 تا 18 سال ارائه می‌کند.

لازم به ذکر است که دانش آموزانی که در مدرسه آکسفورد باکو مشغول به تحصیل هستند؛ آینده درخشانی را در معتبرترین دانشگاه‌های جهان برای خود رقم می‌زنند. در واقع در مدرسه آکسفورد باکو دانش آموزان بین المللی  و آذربایجانی بسیاری، با هدف تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اروپایی و آمریکایی مشغول به تحصیل هستند. این مدرسه تحت نظر کمبریج اداره می‌گردد.

 

دانشگاه طب باکو

نام اصلی دانشگاه باکو Azerbatjan Medical University است که در ایران با نام دانشگاه طب باکو شناخته می‌شود. رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2017، 22 هزار بود. خوشبختانه به دلیل تغییرات اساسی در سیستم آموزشی این دانشگاه، مانند پیروی از سیستم آموزشی آمریکا، رنک جهانی آن در حال حاضر 5 هزار است. دانشگاه طب باکو مورد تأیید وزارت بهداشت ایران نیست، اما با توجه به روند پیشرفت سریع این دانشگاه، پیش بینی می‌شود در آینده وزارت بهداشت ایران آن را تأیید کند.

شرایط پذیرش و تحصیل در باکو

دانشگاه طب باکو تنها افرادی را که مدرک دیپلم ریاضی و تجربی دارند پذیرش می‌کند. همچنین معدل کل متقاضی باید بالای 14 باشد. دانشگاه طب باکو برای پذیرش دانشجو شرط سن ندارد و داشتن مدرک زبان جهت پذیرش ضروری نیست. این دانشگاه آزمون ورودی برگزار نمی‌کند؛ اما از طریق مصاحبه دانشجویان را گزینش می‌کند.

Baku Medical University interview

مصاحبه دانشگاه طب باکو

بخش مهم در روند ثبت نام دانشگاه طب باکو، مصاحبه می‌باشد. در سال‌های اخیر دانشگاه باکو به دلیل محدودیت ظرفیت و افزایش تعداد متقاضی، تصمیم گرفته است که از طریق مصاحبه دانشجویان را گزینش کند.

در مصاحبه که بین 5 الی 10 دقیقه طول می‌کشد، سوالاتی درباره اطلاعات عمومی و درس‌های زیست، شیمی و فیزیک پرسیده می‌شود. دانشجو می‌تواند از بین سه زبان انگلیسی، آذری و روسی یکی را جهت ادامه تحصیل در باکو انتخاب کند که مصاحبه هم نیز به همان زبان انجام می‌گیرد.

کالج دانشگاه طب باکو

دانشجویانی که در مصاحبه قبول می‌شوند، جهت گذراندن دوره کالج وارد دانشگاه می‌شوند. درس‌هایی که در دوره کالج باکو تدریس می‌شود، شامل زیست، شیمی، فیزیک و زبان است. کالج باکو در یک‌ترم برگزار می‌شود. بعد از سپری شدن دوره کالج، دانشجویان برای ورود به کورس اصلی باید در یک آزمون شرکت کنند.

برگزاری امتحانات در دانشگاه طب باکو

برنامه آموزشی دانشگاه طب باکو به این صورت است که 10 روز قبل از شروع امتحانات حدود 300 الی 500 نمونه سؤال به دانشجویان داده می‌شود. دانشجویان موظف هستند در این زمان 10 روزه پاسخ سؤالات را پیدا کنند. سپس سوالاتی که در امتحانات داده می‌شود از بین همان نمونه سؤالات می‌باشد.

 تعداد سؤالات امتحان 25 سؤال است که برای دانشجویان قدیمی‌تر همه سؤالات از بین نمونه سوالاتی است که از قبل به دانشجو داده شده است. برای دانشجویان جدیدالورود 20 سؤال از بین نمونه سؤالات و 5 سؤال از مباحثی که در کتاب‌های درسی آمده است طرح می‌شود.

متقاضیان تحصیل در باکو باید توجه داشته باشند که ثبت نام پذیرش دانشگاه طب باکو از اردیبهشت آغاز می‌شود و تا آبان ماه ادامه دارد.

مسافت باکو تا تهران

یکی از دلایلی که ایرانیان باکو را به عنوان مقصد خود برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند نزدیک بودن به ایران است. از طریق راه‌های زمینی بیله سوار و آستارا می‌توان به باکو سفر کرد. فاصله تهران تا باکو از طریق راه زمینی بیله سوار 90 دقیقه و از طریق راه زمینی آستارا حدود 135 دقیقه است. از تهران تا باکو از طریق راه هوایی حدود 50 دقیقه می‌باشد. علاوه بر مسافت کم، در هفته 4 روز پرواز تهران- باکو داریم که نشان می‌دهد هم فاصله کم می‌باشد و هم رفت و آمد راحت است.

Tuition and living expenses in Baku

 

هزینه‌های شهریه و زندگی در باکو

  • شهریه کالج دانشگاه طب باکو: 3 هزار دلار
  • شهریه کورس اصلی دانشگاه طب باکو: 4 هزار دلار
  • هزینه خوابگاه دولتی باکو: 600 دلار در سال
  • هزینه خوابگاه خصوصی باکو: 120 دلار در ماه
  • هزینه کارت اقامت باکو: 300 دلار
  • هزینه سالانه کتاب و غیره: 150 دلار
  • اجاره خانه تک خواب نزدیک دانشگاه: 300 دلار
  • اجاره خانه تک خواب معمولی: 250 دلار
  • اجاره خانه دو خواب نزدیک دانشگاه: 270 دلار
  • یک وعده غذا در رستوران معمولی: 5 دلار
  • هزینه 10 گیگ اینترنت در باکو: 9 دلار
  • شهریه ماهانه باشگاه: 55 دلار
  • هزینه تاکسی داخل شهر: 4 دلار
  • هزینه بلیط سینما در باکو: 7 دلار
  • قیمت یک کیلو گوشت تازه در باکو: 7 دلار
  • قیمت یک کیلو برنج در باکو: 1 دلار
  • قیمت تخم مرغ 7 تایی در باکو: 1 دلار
  • قیمت یک کیلو گوشت مرغ تازه در باکو: 2.7 دلار
  • قیمت یک کیلو ماهی تازه در باکو: 8 دلار
  • متوسط هزینه زندگی ماهانه در باکو: 200-300 دلار

نحوه پرداخت شهریه و هزینه مصاحبه

به دلیل تحریم کشور ایران و نبود ارتباطات بانکی، هرساله متقاضیان در این مورد دچار مشکل می‌شوند. برای این کار بعضی از صرافی‌ها امکان جابجایی و واریز وجه به حساب دانشگاه را دارند اما تعداد آن‌ها بسیار اندک است.

موسسه علم ویرا این اماکن را فراهم کرده است تا دانشجویان بتوانند به راحتی از طریق شعبه‌ای که شرکت در شهر باکو دارد هزینه‌های مورد نیاز را واریز کنند.

How to pay tuition and interview fees

 

 جمع بندی

در این مقاله به معرفی سیستم آموزشی جمهوری آذربایجان پرداخته و شرایط تحصیل در باکو را برای علاقه مندان عنوان کردیم. اگر قصد تحصیل در دانشگاه طب باکو یا یکی از دانشگاه‌های کشور آذربایجان را دارید، باید مدارک معتبر تحصیلی و سایر مدارک هویتی را به سفارت آذربایجان ارائه داده و ویزای تحصیلی را دریافت نمایید. دقت داشته باشید که ویزای تحصیلی آذربایجان یک ساله است و هر سال باید مجدداً تمدید شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و پذیرش صددرصد دانشگاه باکو، می‌توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی علم ویرا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون