ویزای روسیه
توسط تیم علم ویرا
19 فروردین 1

انواع ویزای روسیه

ویزای روسیه مجوزی است که به شکل برچسبی در گذرنامه مسافرتی یا همان پاسپورت چسبانده می‌شود. ویزا به دارنده آن اجازه می‌دهد تا در یک بازه زمانی مشخص به کشور روسیه وارد شود، اقامت داشته باشد و یا از روسیه خارج شود. ویزا شامل اطلاعاتی از قبیل تاریخ ورود و خروج، اطلاعات فردی، جزئیات گذرنامه و اطلاعاتی در مورد شخص یا طرفی که برای شما دعوت نامه ارسال کرده است، می‌باشد. در ادامه به معرفی انواع ویزای روسیه خواهیم پرداخت.

آشنایی با کشور روسیه

روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان از نظر مساحت و نهمین کشور از نظر تعداد جمعیت است. این کشور بین قاره‌ای در شرق اروپا و شمال آسیا قرار گرفته است. حدود 77 درصد از جمعیت روسیه در بخش غربی و اروپایی این کشور زندگی می‌کنند. پایتخت آن مسکو یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است.

روسیه به دلیل آب و هوای سرد، ودکا، ادبیات عالی، معماری منحصر به فرد، طبیعت زیبا و خرس‌ها شناخته شده است. به همین دلیل است که تعداد گردشگران خارجی در روسیه هر سال در حال افزایش است. در سال 2017، 24.5 میلیون گردشگر خارجی به سراسر فدراسیون روسیه سفر کردند. اکثر آن‌ها قبل از سفر باید ویزای روسیه را دریافت می‌کردند.

Getting to know Russia

انواع ویزای روسیه

بسته به هدف فرد از سفر به روسیه، انواع مختلفی از ویزای روسیه وجود دارد. هر یک از آن‌ها الزامات، فرآیند درخواست و مشخصات خاص خود را دارند.

انواع ویزای روسیه به شرح زیر است:

  • ویزای توریستی
  • ویزای تجاری
  • ویزای بازدید کننده (خصوصی)
  • ویزای دانشجویی
  • ویزای ترانزیت
  • ویزا برای مسافران کروز

ویزای توریستی

ویزای توریستی روسیه برای مدت حداکثر 30 روز صادر می‌شود و امکان ورود و خروج یک یا دو نفره را می‌دهد. برای دریافت این نوع ویزا به دعوتنامه توریستی و اقامت تأیید شده نیاز است. دعوتنامه توریستی توسط آژانس گردشگری ثبت شده در بخش خدمات کنسولی در وزارت امور خارجه مطابق قانون روسیه صادر می‌شود.

این نوع ویزای روسیه محبوب‌ترین نوع است؛ زیرا آسان‌ترین و ارزان‌ترین نوع ویزا نیز می‌باشد. ویزای توریستی روسیه قابل تمدید نیست.

ویزای تجاری

ویزاهای تجاری رسمی برای شهروندان خارجی در نظر گرفته شده است که برای تجارت به روسیه سفر می‌کنند. در واقع برای کارهای مثل شرکت در مذاکرات، ملاقات با شرکای تجاری، امضای قرارداد و غیره باید ویزای تجاری دریافت کرد. این ویزا به معنای استخدام رسمی در روسیه نیست.

ویزای تجاری می‌تواند یک بار ورود، دو بار ورود و چند بار ورود باشد. ویزای یکبار ورود و دو بار ورود 1 یا 3 ماه اعتبار دارد. ویزای چند بار ورود می‌تواند برای 3، 6 یا 12 ماه اعتبار داشته باشد.

کلیه دعوت نامه‌ها برای ویزای تجاری از طریق وزارت امور داخلی یا نمایندگان مجاز انجام می‌شود. از ویزای تجاری می‌توان برای مقاصد غیر تجاری نیز استفاده کرد. این نوع ویزا در صورتی توصیه می‌شود که قصد دارید در یک بازه زمانی معین، بیش از یک بار به روسیه سفر کنید.

business visa

ویزای بازدید کننده (ویزای خصوصی)

این نوع ویزا برای کسانی در نظر گرفته شده است که قصد دیدار دوستان یا اقوام خود در روسیه را دارند. مدت اعتبار از یک تا سه ماه است و این نوع ویزا فقط برای یک بار ورود قابل استفاده است.

برای درخواست ویزای خصوصی، به گواهی دعوتنامه شخصی نیاز دارید که توسط بخش محلی خدمات گذرنامه و ویزا وزارت امور داخلی از شخصی که در روسیه زندگی می‌کند صادر شده باشد. برای دریافت ویزای خصوصی از 45 تا 90 روز طول می‌کشد. دعوتنامه باید به صورت اصلی برای شما پست شود.

ویزای دانشجویی

این نوع ویزا به دانشجویانی داده می‌شود که قصد تحصیل در روسیه را دارند. ویزا برای کل دوره تحصیلی داده می‌شود و یک بار ورود است. برای دریافت ویزای دانشجویی به دعوتنامه رسمی از یک سازمان مجاز در روسیه (مدرسه، کالج، دانشگاه و غیره) نیاز دارید.

ویزای ترانزیت

این نوع ویزا برای آن دسته از خارجیانی است که از طریق روسیه به کشور ثالث سفر می‌کنند. ویزای ترانزیت بیش از 72 ساعت اعتبار ندارد و می‌تواند یک بار ورود یا دو بار ورود باشد.

قیمت ویزای ترانزیت معمولاً پایین است و دریافت آن چندان دشوار نیست. برای درخواست ویزای ترانزیت، نیازی به دعوت نامه یا مدارک پشتیبانی ویزا ندارید. در صورتی که یک کپی از مدارک سفر خود از جمله کپی ویزای خود را به کشور مقصد ارائه دهید، کنسولگری ویزای ترانزیت صادر می‌کند

برای اقامت کمتر از 24 ساعت بدون خروج از منطقه بین المللی در فرودگاه نیازی به ویزای ترانزیت نیست.

ویزای مسافران کروز

مسافران کشتی‌های کروز در حال حاضر می‌توانند با طرح لغو ویزا به روسیه سفر کنند. مشروط بر اینکه توقف در بندر بیش از 72 ساعت نباشد و گردشگران یک شب را در کشتی کروز بمانند.

مسافران کروز در صورت شرکت در تورهای سازماندهی شده توسط شرکت‌های مسافرتی می‌توانند بدون ویزای توریستی از کشتی پیاده شوند. مسافرانی که در تورها شرکت نمی‌کنند و مایل به پیاده شدن هستند باید ویزای توریستی روسیه را دریافت کنند. مسافران کروز نمی‌توانند در روسیه ویزا بگیرند. ویزا قبل از خروج در کشور محل اقامت صادر می‌شود.Visa for cruise passengers

نحوه درخواست ویزای روسیه

مراحل درخواست ویزای روسیه به شرح زیر است:

1) دعوت نامه را دریافت کنید.

این اولین قدمی است که باید برای دریافت ویزای روسیه انجام دهید. اگر قصد دارید برای مقاصد گردشگری به روسیه سفر کنید، می‌توانید دعوت نامه خود را از آژانس مسافرتی یا هتل دریافت کنید. اگر برای مقاصد دیگری سفر می‌کنید، دعوت کننده شما باید دعوت نامه را از اداره کل مهاجرت وزارت امور داخلی روسیه ارسال کند.

2) فرم درخواست آنلاین را تکمیل کنید.

فرم درخواست ویزای روسیه در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه موجود است. تمام اطلاعات مورد نیاز را با اطلاعات صحیح و صادقانه ارائه دهید.

3) مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.

به جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ویزای روسیه ادامه دهید. توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. مدارک به نوع ویزای مورد نظر شما نیز بستگی دارد. شما باید لیستی از مدارک مورد نیاز را از سفارت/کنسولگری روسیه یا مرکز ویزای نماینده روسیه در کشور محل اقامت خود دریافت کنید.

4) درخواست حضوری در کنسولگری روسیه / مرکز پردازش ویزای روسیه.

شما باید با تمام این مدارک در کنسولگری روسیه یا مرکز ویزای روسیه حاضر شوید. نیازی به وقت قبلی نیست زیرا درخواست‌های همراه پذیرفته می‌شود. همچنین هنگام ارسال مدارک باید هزینه درخواست ویزا را نیز پرداخت کنید.

5) کارت مهاجرت را دریافت کنید.

پس از دریافت ویزای روسیه، می‌توانید آزادانه به این کشور سفر کنید. با این حال، هنوز چند کار وجود دارد که باید انجام دهید. به محض ورود به روسیه در حین کنترل پاسپورت باید کارت مهاجرت را پر کنید. کارت از دو قسمت یکسان تشکیل شده است که هر دو قسمت را باید پر کنید. پلیس مرزی یک قسمت از کارت را نگه می‌دارد. یکی دیگه را باید با خودتان ببرید و بعداً هنگام خروج از کشور باید این کارت را به پلیس مرزی بازگردانید.

6) ویزای خود را ثبت کنید.

پس از ورود به روسیه، 7 روز کاری فرصت دارید تا ویزای خود را ثبت کنید. دو راه برای ثبت ویزا وجود دارد. ابتدا در هتلی که در آن اقامت دارید. دوم، از طریق مالک آپارتمانی که برای اقامت خود اجاره کرده‌اید، یا دوستانتان در آنجا ساکن هستند (که شما را به خانه دعوت کرده‌اند). برای ثبت ویزای خود به کارت مهاجرت و پاسپورت خود نیاز دارید.

سخن آخر

کشور روسیه یکی از کشورهای توسعه یافته در منطقه اوراسیا بوده که به واسطه زیبایی‌های فراوان، داشتن دانشگاه‌های معتبر با برنامه‌های آموزشی متعدد به زبان انگلیسی و روسی و بازار کار نسبتاً مناسب در برخی زمینه‌ها، در سال‌های اخیر افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. شما می‌توانید با توجه به هدف خود از سفر به این کشور اقدام به دریافت یکی از انواع ویزای روسیه کنید. می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه از مشاوران سایت ویرا کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
برچسب ها
این یک بنر است!

نظرات کاربران

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





مطالب پیشنهادی
با ما در تماس باشید!
آدرس ما:
تهران: نلسون ماندلا (جردن)- کوچه مروارید- پلاک۸- واحد 403
اردبیل: خیابان حافظ – روبروی پارک حافظ – ساختمان امید طبقه دوم
تبریز: بلوار استاد شهریار(چایکنار) – جنب بهزیستی ساختمان۲۲-طبقه اول
مشاهده فهرست

اخذ پذیرش تضمینی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه بدون آزمون